Kuva: Chris Lawrence / Flickr |
Olen tässä viime päivinä tutustunut Suomen talouden vetureiden, näiden Koneen, Metson, Cargotecin, Nesteen ja Stora Enson kaltaisten eturivin miljardiluokan yritysten verkkosivustoihin. Voidaan rauhassa todeta, että valtaosalla näistä yrityksistä on erilaisia osin vakaviakin puutteita siinä, miten tehokkaasti verkkosivustot toimivat markkinoinnin välineinä. Mainitsematta mitään yrityksiä nimeltä voidaan löytää useita esimerkkejä, joissa yrityksen verkkosivuja ei löydy Googlesta niiden liiketoiminnalle olennaisilla avainsanoilla ollenkaan – tai jos löytyykin, niin hautautuneena jonnekin alkaen kuudennelle tulossivulle.
Google, onko se jotain syötävää?
Näiden suuryritysten verkkosivujen toteutuksissa on siis varsin usein vakavia puutteita hakukoneystävällisyydessä, mikä haittaa niiden löydettävyyttä verkossa pahasti. Mistä tämä kertoo? Eikö näkyvyys internetissä ole noille yrityksille tärkeää? Miksi ne sitten ylipäänsä ovat verkossa? Mikään kansainvälinen kilpailijayritys ei takuulla sorru samoihin virheisiin – siitä voi vakuuttua tutustumalla mihin tahansa monikansallisen ulkomaisen yrityksen verkkosivustoon (vaikkapa GE, Shell, Siemens tms.)
Mutku se julkkari ei tue selväkielisiä URL-osoitteita
Ei, se ei ole hyvä syy kurjaan tilanteeseen, että esimerkiksi yrityksen käyttämä julkaisujärjestelmä asettaa rajoituksia hakukoneystävällisyydelle. Kyllä varmasti sen kelvottoman julkkarin voi vaihtaa johonkin paremmin toimivaan vastineeseen, jos asia koetaan tärkeäksi. Edes 50 000 – 100 000 euroa verkkosivu-uudistukseen ei ole tämän kokoluokan yritykselle mikään kynnys.
Vastaavasti myös sosiaalisessa mediassa ollaan suomalaislähtöisissä suuryrityksissä jälkijunassa. Meillä vasta mietitään, voisiko suomalaisyrityksen insinööri käyttää aikaansa vaikkapa bloggaamiseen, vai pitäisikö markkinointiin palkata joku vastuuhenkilö. Samaan aikaan ulkomaiset kilpailijat viekoittelevat niiden asiakkaita ja hyödyntävät verkon uusia mahdollisuuksia aivan eri tavalla.
En nyt oikein ymmärrä
Rahasta ei näissä asioissa varmaankaan ole kysymys, sillä kyllä suomalaiseltakin suuryritykseltä löytyy resursseja tehokkaaseen verkkomarkkinointiin, jos vain niin halutaan. Voiko olla kyse siitä, ettei suomalaisten yritysten johdossa asiaa ja sen tärkeyttä ymmärretä? No, suuressa maailmassa on jo selvästi ymmärretty, että kaikki kilpailukykyä parantavat asiat kannattaa hyödyntää – ei pelkästään tuotannon tehokkuus ja hintakilpailukyky.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Anonymous
Näinhän se menee, mutta ei tätäkään juttua voinut sosiaalisen median tavoin lähettää eteenpäin helposti :/
Pekka Sahlsten
Heh, olet oikeassa, että sosiaalisen median jakonapit puuttuvat tädtä blogista. Johtuu ihan omasta saamattomuudestani täällä yhden miehen blogikorporaatiossa. Lupaan tehdä parannuksen, pian.