Puhutaan paljon, että markkinointi on muuttumassa “keskeyttävästä ja tyrkyttävästä” ostajien ehdoilla tapahtuvaan sisältövetoiseen markkinointiin. Tämä “uusi” markkinointi tapahtuukin esimerkiksi blogeissa ja muualla sosiaalisessa mediassa. Mutta ainakin minulle suuri kysymys on ollut omassa bisneksessäni:
Käyttävätkö ylätason päättäjät todella nettiä tiedon hakemiseen ostopäätöksen tueksi?
Tähän on nyt saatu vastauksia. Forbes ja Google ovat tehneet asiasta tutkimuksen, jonka tulokset antavat ymmärtää, että yritysjohto todella käyttää nettiä ostopäätöksien tukena. Tutkimuksessa kävi ilmi mm.
- useimmat suurten yritysten johtajat käyttävät nettiä päivittäin
- yli 60 % käyttää hakukoneita
- 30 % alle 50-vuotiaista johtajista käyttää sosiaalista mediaa
- 70% johtajista käyttää nettiä enemmän kuin lukevat lehtiä tai katsovat TV:tä
- 80 % johtajista joko etsii tietoa itsenäisesti tai hankkii ainakin pohjatietoa, josta muut organisaatiossa jatkavat
Näyttää siis vahvasti siltä, että vaikka meillä Suomessa ollaan taatusti tässäkin jäljessä, on täälläkin taatusti paljon ainakin nuoremman polven nettiä aktiivisesti käyttäviä johtajia, joille kannattaa tuottaa sisältöä!
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Jari
MIelenkiintoista tietoa Pekka! Suomen tilanteeseen liittyen, Tilastokeskuksen mukaan netin kokonaiskäytön kasvu alkaa jo hiipua mutta sen sijaan päivittäin netissä käyvien osuus kasvaa, erityisesti 35-64-vuotiaiden keskuudessa. Olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä johtajalta, joka EI käytä nettiä eikä koe sitä hyödylliseksi!Tilastokeskuksen kuvio
Tomni
Mielenkiintoista tilastoa. Itse olen alta kolmekymppinen yrittäjä ja voin sanoa, että verkko on ensisijainen ja jopa ainoa lähde, kun haen mitä tahansa myyntiin/ostoon liittyvää. Voin sanoa samaa myös paristakymmenestä yrittäjätutustani, jotka myös kolmenkympin korvilla.Voisi jopa sanoa, että jos yrityksesi ei ole netissä ja sosiaalisissa medioissa, et tule myymään mitään 20-30 vuotiaille yrittäjille.
Pekka Sahlsten
Ainakin tuntuu uutisia lukiessa siltä, että moni johtaja pitää sos.mediaa pahana ja työaikaa syövänä turhakkeena.