3 Comments

  1. Mielestäni summaat ongelman todella hyvin toteamalla, että "Sillalaillahan sitä kauppaa on meillä ennenkin saatu…"Yleensä tilannetta pahentaa se, ettei tuotetta tai teknologiaa ole suunniteltu myynti- ja markkinointimielessä. Siksi teknologia on kenties hieman parempaa, mutta sen sisään on rakennettu useita ostamisen esteitä asiakkaille erilaisten riskien ja sitoumusten muodossa. Johtopäätöksesi pisti myös silmään: "Tässä olisi varmaakin yhden erikoistuneen konsultointipalvelun paikka suomalaisille teknofirmoille tarjottavaksi."Tekes & kaverit rahoittaisivat varmasti mielellään tällaista ostopalvelua aloitteleville yrityksille. Sitä vartenhan on olemassa T&E-keskusten tuki-instrumenttikin: http://www.te-keskus.fi/Public/?nodeid=16607&area=7651. Palvelu on kuitenkin luonteeltaan sellainen, ettei sitä eniten tarvitsevilla olisi siihen varaa. Mielestäni paras ratkaisu olisi takoa myyntiä ja markkinointia insinöörien päähän jo Polilla.

  2. "Yleensä tilannetta pahentaa se, ettei tuotetta tai teknologiaa ole suunniteltu myynti- ja markkinointimielessä. Siksi teknologia on kenties hieman parempaa, mutta sen sisään on rakennettu useita ostamisen esteitä asiakkaille erilaisten riskien ja sitoumusten muodossa."Juuri niin, todella osuvasti sanottu! Nuo esille tuomasi ostamisen esteet ovat tehneet joskus todella kipeätä allekirjoittaneenkin kohdalla.

  3. Osuva kirjoitus! Vaikka aikaa bloggauksen julkaisusta on kulunut, uskon sen olevan edelleen ajankohtainen.

    Bloggasin itse juuri markkinointiväylien merkityksestä it-myynnille ja yksi havainnoistani on, että it-markkinointi on erittäin henkilöitynyttä ja sosiaalisiin suhteisiin perustuvaa. Toisinsanoen jos myynti aloitetaan nollatilanteesta, tie ensimmäiseen kauppaan on pitkä.

    Toinen avainsana it-myynnissä ja markkinoinnissa on luotettavuus ja sitä ei rakenneta hetkessä, vaan vasta uskottavien referenssien kautta.

    Tässä ajatuksiani lisää:

    http://blog.itewiki.fi/?p=12

Leave a Reply