Olen jo pitempään miettinyt erästä mielestäni mielenkiintoista ristiriitaa. Kun yritykset haluavat rekrytoida ihmisiä, ne tekevät se useimmiten hyvin avoimesti. (Toki paljon tehdään myös hiljaisia hakuja headhunterien avulla.) Ihmistyövoiman ostamista varten on olemassa jos jonkinlaista nettipalvelua, ilmoitussivustoa puhumattakaan kaikesta lehti-ilmoittelusta. Tämän lisäksi jokaisella itseään kunnioittavalla yrityksellä on upeat ura- tai rekrytointisivut, joilla mainostetaan yrityksen loisteliasta työilmapiiriä ja hymyileviä, tyytyväisiä työntekijöitä.
Tuotteiden ja palveluiden ostamisen suhteen onkin sitten aivan toinen tilanne. Yksikään yritys ei julkisuudessa kerro tarpeitaan tuotteiden tai palveluiden suhteen samalla tavoin kuin halutessaa hankkia ihmistyövoimaa. Ostaminen B2B-kentässä on usein erittäin salamyhkäistä puuhastelua ja myyminen vastaavasti salapoliisityötä vaativaa potentiaalisten asiakkaiden metsästystä.
Miksi näiden kahden periaatteessa toisiinsa rinnastettavien toimintojen välillä on niin suuri kulttuurillinen ero? Moni varmaan ajattelee, että jos yritys kertoisi julkisesti, minkälaisia tuotteita tai palveluita se haluaa ostaa, se paljastaisi samalla helposti salaisuuksia liiketoiminnastansa. Mutta entäpä työpaikkailmoitukset, nimitysuutiset ja erilaiset “universumin paras työpaikka” -mainosläpyskät, joissa yritykset paljastavat mielestäni huomattavan paljon tulevista suunnitelmistaan ja strategioistaan?
Rekrytointi- ja nimitysuutisista on tietysti hyötyä arvokkaina informaatiolähteinä myös tuotteiden ja palveluiden myyjille. Tämän kaltainen tiedon hankinta onkin sitä mainitsemaani salapoliisityötä, jonka avulla taitava myyjä löytää päälle päin piilossa pidettyjä myyntimahdollisuuksia.
OK, tiedän että tämä on vain filosofista pohdiskelua. Mikään yritys ei varmaankaan perusta sivuilleen hankintaosiota, jossa se kertoisi avoimesti, minkätyyppisiä tuotteita ja palveluita se on milloinkin kiinnostunut hankkimaan. Mutta miksei näin voisi olla? Eikö se voisi säästää myös asiakasyrityksen aikaa, kustannuksia ja todennäköisýyttä saada paras tuote tai palvelu tarpeeseensa?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011