Kirjoittanut Petteri Laine, Suomen Paras Myyntiorganisaatio –kilpailun isäntä.
Myyntiä opetetaan jo useammassakin opinahjossa Aalto-yliopistosta alkaen. Tämä on hienoa, jopa muodikasta. Myynti tuntuu lopultakin saavuttaneen aseman, jonka se ansaitsee. Nyt se on hovikelpoista kiitos Jari Sarasvuon sekä muiden alan apostolien. Saarnaus vain ei yksin riitä. On ryhdyttävä toimenpiteisiin. Ja nämä toimenpiteet saattavat olla joskus kivuliaitakin, sillä pikalääkkeet eivät poista itse tautia.
Tilanne on Suomelle vakavampi mitä ensi istumalta luulisi. Selvää on, että jokaisen on omaksuttava kaupallista kulttuuria ja nopeasti – ja tehtävä tätä systemaattisesti. Kansantaloutemme on vahvasti viennin varassa niin palveluiden kuin tuotteiden osalta. Euron heikentyminen toki tekee osansa viennin tehostamiseksi, mutta ei sen varaan kannata laskea, sillä tästä edusta hyötyvät kaikki Euroopan maat. Kansallisia talkoita yhteisen myyntiosaamisen kasvattamiseksi onkin onneksi jo useita menossa.
Laman koettelemana pinttyneimmätkin laitetoimittajat ja teolliset valmistajat vannovat nykyisin palvelukonseptien voimaan. Nämä yritykset haluavat tarjota selkeitä palvelukokonaisuuksia – siis ratkaisuja – asiakkaidensa polttaviin bisnesongelmiin. Ratkaisut keskittyvät esimerkiksi logistiikan, valmistuksen ja tuotannon tehostamiseen, kulujen säästämiseen sekä uusien bisnesmahdollisuuksien toteuttamiseen. Ja mikä on todistettua; nämä ratkaisut auttavat onnistuessaan niiden ostajayritystä menestymään.
Tarina ratkaisuista on helppo kehittää, mutta se yksin ei riitä. On elettävä itse niin kuin saarnaa ja noudatettava tarinaa myös itse. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Ikävää on, että toteutus on monin verroin vaikeampaa, kuin minkään kehitysidean esittäminen. Ja kuten kokeneet johtajat tietävät, kaikki ideat ovat toteuttamista vailla valmiita. Missään muutoksessa, kuten ei myöskään tässä, alku ei ole helppoa. Mutta varmaa on, että lopussa kiitos seisoo ja pitkäjänteisimmät palkitaan.
Kuva: PinkMoose
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011