Myynti, Markkinointi, Maine, Menestys ja Mahalaskut

Kirjoittanut: Petteri Laine , Customer Centric Selling Finland

Osallistuin eilen Boardman2020 järjestämään SalesBoard-seminaariin. Hieno tilaisuus, kerta kaikkiaan. Näitä tarvitaan – ei siis seminaareja – vaan tilaisuuksia, joissa puhutaan asioiden oikeilla nimillä. Peliin itsensä ja edustamansa yritykset laittoivat muiden muassa: Kimmo Valtanen SonyBMG, Kari Aalto InterQuest, Mika Aittamäki Celectus, Timo Soininen Sulake, Pirjo Suhonen IVANA Helsinki sekä lopuksi Esa Saarinen, joka puhuin logiikan ja tunteiden merkityksestä bisneksessä. Yhdessä seminaarissa ei toki kaikkia bisnesongelmia ratkota, mutta erinomainen keskustelun herättämistilaisuus.

Kaikki esiintyjät puhuivat myynnistä ja sen merkityksestä yrityksen strategiaan, oli strategia kirjoitettu tai ei. Näkökulmia oli useita. Mutta yhteistä oli se, että strategian kirjoittaa yleensä hallitus – jos eivät hallituksen edustajat aivan itse – niin vähintäänkin toimitusjohtaja. Ja jos muut eivät strategiaa ymmärrä tai halua ymmärtää, hienollakaan strategialla ei ole merkitystä. Valitettavaa on, että usein näin käy: vaikka firmalla on strategia ja vaikka se olisi kuinka selkeä, myynti painaa omaa latuaan.

Mutta miksi näin tapahtuu?
The following two tabs change content below.

Pekka Sahlsten

Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.

2 Comments

  1. Voisin kuvitella että se johtuu siitä, kun näissä startegiossa keskitytään pyörimään oman navan ympärillä, kun pitäs miettiä mitä ongelmia on asiakkaalla.Muutenkin pitäs enemmän puhua siitä että miten tehdään asioita, eikä siitä että mitä pitäs tehdä

Leave a Reply