5 Comments

  1. Tosi hyviä pointteja. Yritykset ovat osanneet innostua kyllä sosiaalisesta mediasta, mutta monet ovat myös aika hakusessa sen kanssa. Perustetaan facebook-ryhmät ja blogit, mutta ei tiedetä miten tuottaa sisältöä, joka saa lukijoita ja tuottaa rahaa. Ei myöskään olla pohdittu, että miksi sosiaalinen media sopii meille, mitä kanavia olisi syytä käyttää ja miten.Varmaan suurimmalla osalla tuottaa alkukankeutta nimenomaan tuo lukijakunnan saaminen ja kasvattaminen.Aktiivisen päivittämisen lisäksi olisi hyvä keino kasvattaa lukijakuntaa jonkinlaisilla viraaleilla. Eli kirjoituksilla, jotka aiheuttavat efektin, että leviävät Internetissä lukijoilta lukijoille. Nasevaa kirjoitusta/videota keksiessä kannattaa nimenomaan miettiä, että mikä siellä kohderyhmän keskuudessa leviäisi.Mikäli kohderyhmä kokee, ettei blogi tuo oikeasti jotain uutta ja mielenkiintoista alalle, ei blogi pääse kasvamaan. Jos ei ole kuulijoille uutta annettavaa, kannattaa alkujaankin pohtia, että onko se bloggaus oikea ratkaisu.

  2. Hyviä vinkkejä, Pekka!Ehkä tuota neloskohtaa voisin kommentoida hieman: Jos blogin perustamisessa on ammatillisia ambitioita, kannattaa myös vakavasti harkita WordPress.org:in käyttöä. Kynnys oman blogialustan käyttöönottoon on varmasti hieman korkeampi, mutta pienellä opiskelulla se onnistuu.WordPress.org tarjoaa aivan valtavan paljon enemmän vaihtoehtoja ulkoasun ja toiminnallisuuden muokkaamiseen ja laajentamiseen kuin nuo mainitsemasi palvelut. Blogin siirtäminen jälkeenpäin uuteen ympäristöön on hyvin hankalaa, joten vaihtoehtoja kannattaa miettiä aluksi kunnolla.

  3. Kiitos hyvistä kommenteista!Niko, aktiivisten lukijoiden saaminen blogille on varmasti suurimpia haasteita, mutta se liittyy paitsi blogin markkinointiin myös sisällön laatuun ja kiinnostavuuteen (kuten toitkin esille). Blogin markkinoinnista voisi kirjoittaa paljon laajemminkin.Kimmo, 10 kohdan ohjelmani oli tarkoitettu "aloittelijan oppaaksi". WordPressin asentaminen omalle palvelimelle on varmasti erittäin hyvä vaihtoehto siirryttäessä kohti "ammattimaisempaa" bloggaamista. WordPress on itse asiassa nykyään jo niin kehittynyt sisällönhallintajärjestelmä, että sillä syntyy näppärästi yksinkertainen yritysnettisivustokin siihen blogin kylkeen (tai päinvastoin).

  4. Mä uskon että suurin ongelma ei ehkä sittenkään ole lukijoiden hankkimisessa, vaan siinä sisällön tuottamisessa, joka sitten taas vaikuttaa suoraan lukijoiden määrään. Tekstin tuottaminen itsessään ei ole vaikeaa ja postauksen saa helposti puristettua vaikka joka päivä, mutta laadukkaan (ja segmenttiin sopivan) sisällön tuottaminen onkin sitten jo ihan eri juttu. Usein päivittyvällä höttöblogilla voi hyvinkin olla paljon kävijöitä, mutta niiden tuottavuus voi silti olla ihan nollaluokkaa – varsinkin jos sisältökin on =) Mä suosittelisin alkavalle yritysbloggaajalle, että hän kirjoittaisi aluksi vaikka kymmenen postausta bufferiin, ennenkuin tekee mitään muuta. Tämä helpottaa sekä laadun että julkaisutahdin ylläpitämistä alussa.Startatessa sitten ajastaisi ne ilmestymään kerran viikossa ja alkaisi ensimmäisen postauksen ilmestyttyä markkinoimaan sitä blogia. Google nostaa usein uutuudet hetkeksi ylös, ennen lopullista asemointia, joten startilla voi olla hyvinkin kauaskantoinen merkitys noita sijoituksiakin ajatellen.

  5. Hyviä pointteja. Sisällön laatu (ensi sijassa ja päivitystiehys toisena) määrittee blogin onnistumismahdollisuudet.Kun tuotat sopivan määrän sisältöä varastoon, näet samalla, onko sinulla/yritykselläsi aidosti jotain sanottavaa.

Leave a Reply