Bloggaaminen on erittäin tehokas keino markkinoida yritystäsi internetissä. Yrityksesi siis tarvitsisi blogin, mutta miten sen käynnistys tapahtuu ja miten blogi kannattaa lanseerata?
Tässä on yritysblogin käynnistämisen lyhyt oppimäärä 10 käytännöllisenä vaiheena.
1. Mieti aihealue ja siihen oma persoonallinen näkökulma, josta haluat kirjoittaa säännöllisesti. Asiaa miettiessäsi kannattaa lukea ahkerasti muita saman aihealueen blogeja.
2. Mieti tarkkaan blogisi kohderyhmä ja kirjoita sitten juttusi juuri heille.Sisällytä kirjoituksiisi (ja niiden otsikkoihin) niitä avainsanoja, joilla asiakkaasi yrityksesi tuotteita/palveluita etsivät.
3. Anna blogillesi ytimekäs nimi ja varaa nimellä oma nettiosoite (kuten esimerkiksi myynti20.fi). Kunhan pidät huolta, ettei blogisi “asu” jossakin ilmaisessa blogipalvelussa alidomainina tyyliin yritys.blogger.com tai yritys.wordpress.com. Jos nimittäin jonain päivänä haluat siirtää blogisi toiseen palveluun tai omalle palvelimellesi, menetät kakki linkit, jotka osoittavat vanhan blogiisi ja suuri osa markkinointiin upottamastasi työstä menee hukkaan.Jos taas haluat siirtää oman domainisi alla olevan blogin toiseen paikkaan, voit usein kopioda saman osoiterakenteen uuteen sijaintiin.
4. Pystytä blogisi esim. WordPress.comiin tai Blogger.comiin, joissa kummassakin voi käyttää omaa verkkotunnusta. Bloggerissa tämä on maksutonta, WordPressissä se on lisämaksullinen palvelu. Ja jotta näkisit, paljonko blogillasi on lukijoita, asenna maksuton Google Analytics-palvelu. (Voit myös pystyttää blogin osaksi omaa kotisivuasi, mutta en käsittele tätä vaihtoehtoa tarkemmin tässä.)
5. Luo blogillesi omanlaisensa ulkoasu. Tämä auttaa blogisi erottumisessa muista samantyyppisistä. Graafisen ulkoasun ei blogissa tarvitse kuitenkaan olla huippuammattilaistasoa, vaan tietty itse tekemisen meininki on mielestäni OK yritysblogissakin. Sisältö on paljon tärkeämpää kuin ulkoasu.
6. Julkaise ensimmäiset pari kirjoitusta ja lähetä sähköpostia tms. kaikille tutuillesi, liikekumppaneillesi, LinkedIn- ja Facebook-kavereillesi jne. Tuossa sähköpostissa pyydä heitä lukemaan, kommentoimaan ja tiedottamaan blogistasi eteenpäin omille tutuilleen. Näin saat blogin lukijakunnan “alustettua”.
7. Kommentoi ahkerasti muita sopivia blogeja ja linkitä kommenttiesi otsikkotiedoista takaisin omaan blogiisi. Näin saat luotua linkkejä omaan blogiisi ja lisää lukijoita. Tästä hakukoneet pitävät.
8. Linkitä muihin mielenkiintoisiin blogeihin oman blogisi “blogrollista” ja pyydä muita bloggaajia vastavuoroisesti ottamaan oma blogisi heidän linkkeihinsä. Näin saat lisää linkkejä omaan blogiisi ja lisää lukijoita. Tästäkin hakukoneet pitävät.
9. Muista tarjota blogissasi mahdollisuus tilata RSS-syöte ja blogipäivitykset sähköpostina. Näin vanhojen lukioiden on helppo lukea blogiasi uudelleen.
10. Määritele blogillesi päivitysaikataulu ja pidä siitä aina kiinni ilman poikkeuksia. Näin varmistat, ettei blogisi kuivu kokoon materiaalin puutteessa. Löydettävyyden kannalta hyvä blogi päivittyy ainakin kerran viikossa, mieluummin useammin. Kirjoitusten julkaisussa kannattaa käyttää ajastusta, jotta saat kirjoittamasi sisällön helposti jaettua pitemmälle ajalle
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Niko Viitala
Tosi hyviä pointteja. Yritykset ovat osanneet innostua kyllä sosiaalisesta mediasta, mutta monet ovat myös aika hakusessa sen kanssa. Perustetaan facebook-ryhmät ja blogit, mutta ei tiedetä miten tuottaa sisältöä, joka saa lukijoita ja tuottaa rahaa. Ei myöskään olla pohdittu, että miksi sosiaalinen media sopii meille, mitä kanavia olisi syytä käyttää ja miten.Varmaan suurimmalla osalla tuottaa alkukankeutta nimenomaan tuo lukijakunnan saaminen ja kasvattaminen.Aktiivisen päivittämisen lisäksi olisi hyvä keino kasvattaa lukijakuntaa jonkinlaisilla viraaleilla. Eli kirjoituksilla, jotka aiheuttavat efektin, että leviävät Internetissä lukijoilta lukijoille. Nasevaa kirjoitusta/videota keksiessä kannattaa nimenomaan miettiä, että mikä siellä kohderyhmän keskuudessa leviäisi.Mikäli kohderyhmä kokee, ettei blogi tuo oikeasti jotain uutta ja mielenkiintoista alalle, ei blogi pääse kasvamaan. Jos ei ole kuulijoille uutta annettavaa, kannattaa alkujaankin pohtia, että onko se bloggaus oikea ratkaisu.
Kimmo Svinhufvud
Hyviä vinkkejä, Pekka!Ehkä tuota neloskohtaa voisin kommentoida hieman: Jos blogin perustamisessa on ammatillisia ambitioita, kannattaa myös vakavasti harkita WordPress.org:in käyttöä. Kynnys oman blogialustan käyttöönottoon on varmasti hieman korkeampi, mutta pienellä opiskelulla se onnistuu.WordPress.org tarjoaa aivan valtavan paljon enemmän vaihtoehtoja ulkoasun ja toiminnallisuuden muokkaamiseen ja laajentamiseen kuin nuo mainitsemasi palvelut. Blogin siirtäminen jälkeenpäin uuteen ympäristöön on hyvin hankalaa, joten vaihtoehtoja kannattaa miettiä aluksi kunnolla.
Pekka Sahlsten
Kiitos hyvistä kommenteista!Niko, aktiivisten lukijoiden saaminen blogille on varmasti suurimpia haasteita, mutta se liittyy paitsi blogin markkinointiin myös sisällön laatuun ja kiinnostavuuteen (kuten toitkin esille). Blogin markkinoinnista voisi kirjoittaa paljon laajemminkin.Kimmo, 10 kohdan ohjelmani oli tarkoitettu "aloittelijan oppaaksi". WordPressin asentaminen omalle palvelimelle on varmasti erittäin hyvä vaihtoehto siirryttäessä kohti "ammattimaisempaa" bloggaamista. WordPress on itse asiassa nykyään jo niin kehittynyt sisällönhallintajärjestelmä, että sillä syntyy näppärästi yksinkertainen yritysnettisivustokin siihen blogin kylkeen (tai päinvastoin).
Koivulahti
Mä uskon että suurin ongelma ei ehkä sittenkään ole lukijoiden hankkimisessa, vaan siinä sisällön tuottamisessa, joka sitten taas vaikuttaa suoraan lukijoiden määrään. Tekstin tuottaminen itsessään ei ole vaikeaa ja postauksen saa helposti puristettua vaikka joka päivä, mutta laadukkaan (ja segmenttiin sopivan) sisällön tuottaminen onkin sitten jo ihan eri juttu. Usein päivittyvällä höttöblogilla voi hyvinkin olla paljon kävijöitä, mutta niiden tuottavuus voi silti olla ihan nollaluokkaa – varsinkin jos sisältökin on =) Mä suosittelisin alkavalle yritysbloggaajalle, että hän kirjoittaisi aluksi vaikka kymmenen postausta bufferiin, ennenkuin tekee mitään muuta. Tämä helpottaa sekä laadun että julkaisutahdin ylläpitämistä alussa.Startatessa sitten ajastaisi ne ilmestymään kerran viikossa ja alkaisi ensimmäisen postauksen ilmestyttyä markkinoimaan sitä blogia. Google nostaa usein uutuudet hetkeksi ylös, ennen lopullista asemointia, joten startilla voi olla hyvinkin kauaskantoinen merkitys noita sijoituksiakin ajatellen.
Pekka Sahlsten
Hyviä pointteja. Sisällön laatu (ensi sijassa ja päivitystiehys toisena) määrittee blogin onnistumismahdollisuudet.Kun tuotat sopivan määrän sisältöä varastoon, näet samalla, onko sinulla/yritykselläsi aidosti jotain sanottavaa.