3 Comments

  1. Mielenkiitoista luettavaa. Olen yrittänyt kaivaa esiin tämän tason keskustelua mikä nyt liittyisi lähinnä kulttuuriin ja sen vaikutukseen nimenomaan myyntitehtävissä. Tuot esiin monta kohtaa mitkä mielestäni ovat jopa tuskallisenkin totta. Mutta lähinnä juuri tuo myyjien tuskallinen taival Suomessa, se ensiksi ihmetytti, mutta nykyään ymmärrän kuinka suuri vaikutus kulttuurilla on. Ehkä voinen heittää oman "two cent's worth" tähän mukaan; eli voin ehkä hieman karrikoiden sanoa että Suomessa ei ole myyntikulttuuria. Huomaan kuinka esimerkiksi myös sinä itse käytät lähteinäsi amerikkalaisia alan ammattilaisia tai julkaisuita. Olet myös tehnyt partneri sopimuksen amerikkalaisen myyntiprosessin edustajana täällä Suomessa. Ja vaikka uskon täysin että niin hyvin sinun kuin monen muunkin alalla toimivan henkilön perusymmärrys näistä asioista on varmasti riittävä, niin olen vain todennut sen käytännössä että se ei toimi. Jos haluat haluat todella sisäistää sen kulttuurin joka AINA liittyy tämän tyyppisiin asioihin, ei ole muuta konstia kuin se että käännät kelloa taaksepäin kunnes olet noin 20v., muutat esim Yhdysvaltoihin ja toimit siellä esim noin 20v alan tehtävissä, mieluimmin vielä täydellä provisiopalkalla, ja jos pärjäät, niin luulen että käsitys kulttuurista alkaa kirkastumaan. En missään mielessä tohdi ehdottaa että näin olisi juuri sinun kanssasi, olen vain valitettavasti saanut kokea tämän ongelman niin useasti käytännössä jopa erittäin tunnettujenkin paikallisten "gurujen" kanssa.Toimin itse myös kouluttajana, tunnen periaatteessa kaikki modernit ja vähän vanhemmatkin menetelmät myynnin ohjauksessa ja tehtävä voi joskus olla kovinkin haasteellinen jos joutuu, ikäänkuin, nollaamaan edellisen "gurun" jättämät jäljet. Niin tai tai näin, hienoa että kirjoitat blogia asiasta, toivon kaikkea parasta. Harryharrkul@gmail.com

  2. Harry, kiitos hyvästä kommentista. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei Suomessa – eikä kokemukseni mukaan juuri missään muuallakaan Euroopassa – ole kuvaamasi kaltaista ”myyntikulttuuria”. En myöskään usko, että meille sellaista kulttuuria koskaan syntyykään, ja hyvä niin. Toivon kuitenkin, että saamme pikku hiljaa tähänkin maahan aikaan omanlaisemme myyntiin ja markkinointiin positiivisesti suhtautuvan asenneilmapiirin.On totta, että käytän lähinnä jenkkilähteitä. Siihen on useita syitä, kuten mm.:• luen itse mielelläni englanninkielistä kirjallisuutta, ja sitä on edullista hankkia• amerikkalaiset tuntuvat tutkivan kaikkea myyntiin ja markkinointiin liittyvää aivan valtavasti enemmän kuin kukaan muu, joten lainattavaa löytyy• alan blogeja on USA:ssa satoja ja seuraan niistä itse kymmeniä aktiivisesti• kotimaista lainattavaa on tullut vastaan harmittavan vähänSekin on totta, että teen yhteistyötä amerikkalaisvetoisen CustomerCentric-verkoston kanssa, jonka varsinainen pääjehu Suomessa on Petteri Laine. Itse en voi väittää olevani asiassa minkäänlainen guru. Amerikkalaisesta myyntikulttuurista minulla ei myöskään ole ensi käden kokemusta, mutta en toisaalta haluaisikaan sen kaltaista kulttuuria Suomeen. Sen verran ymmärrän amerikkalaisesta yhteiskunnasta, etten sitäkään millään lailla ainakaan tietoisesti ihannoi.Olen kuitenkin vakuuttunut systemaattisten toimintatapojen hyödyllisyydestä myös täkäläisissä oloissa. Oma päällimmäisin ajatukseni myynnistä on, ettei asiakashankintaa tehdä yrityksissä riittävän systemaattisesti. Tähän asiaan vaikuttaminen suomalaisissa yrityksissä on henkilökohtainen ”missioni”.Sidokset ”amerikkalaisuuteen” myymisessä ja markkinoimisessa vahvistuvat ilmeisestikin koko ajan samalla, kun netin käyttö lisääntyy myös B2B-kaupankäynnin välineenä. Lähes kaikki netissä käytetyt välineet hakukoneista yhteisöllisen median vermeisiin ovat valtaosaltaan amerikkalaista alkuperää, niin kuin on koko internetkin. Toisaalta näiden välineiden tehon olen todennut itsekin täällä pohjolan perukoilla, joten luultavasti emme pääse niistä enää irti.

Leave a Reply