Myynti 2.0 on suomalainen vastine käsitteelle Sales 2.0. Sales 2.0 tarkoittaa sellaisten innovatiivisten myyntikäytäntöjen omaksumista, joilla tuotetaan arvoa sekä ostajalle että myyjälle ja joka tyypillisesti hyödyntää uusia internetpohjaisia palveluita ja Web 2.0-teknologiaa.
Sales 2.0-käytännöt yhdistävät prosessinomaisen toiminnan yhteistyöhön perustuviin asiakassuhteisiin käyttäen tuottavimpia ja tehokkaimpia myyntiresursseja asiakkaan tarpeiden täyttämiseen. Tämä lähestymistapa tuottaa parempia, paremmin ennustettavia ja toistettavia businesstuloksia, sellaisia kuten liikevaihdon kasvu, myyntikulujen pieneneminen ja jatkuva kilpailuetu.
[Lähde: Sales 2.0 – Improve Business Results Using Innovative Sales Practices and Technology, Anneke Seley ja Brent Holloway 2009]
Itse käytän käsitettä Myynti 2.0 sateenvarjona myynnin uusille toimintatavoille muuttuneessa 2000-luvun bisnesympäritössä. Myynti 2.0 tarkoittaa minulle mm.
- prosessien ja systematiikan tuomista yritysmaailman viimeisiin “mittaamattomiin” linnakkeisiin, myyntiin ja markkinointiin
- asiakkaan ostoprosessin ja -preferenssien parempaa ymmärtämistä ja niihin mukautumista
- markkinoinnin ja myynnin entistä huomattavsti tiiviimpää yhteistyötä
- teknologian suomien uusien mahdollisuuksien ennakkoluulotonta käyttöä myynnissä
- ekologisuuden näkökulman tuomista myyntiin
- mahdollisimman kustannustehokkaiden myyntikanavien etsimistä
- puhelinmyynnin uutta tulemista ja puhelinmyyjien arvotuksen nostoa B2B-ympäristössä
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011