(Tähän kirjoitukseen sain inspiraation Jani Hovilan PowerBlogin artikkelista.)
Markkinoinnin kentässä on ilmassa selviä muutoksia, jotka johtuvat mm. sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksista, sosiaalisen median noususta että verkon tarjoamista uusista mahdollisuuksista markkinointiin. Internetin uudet mahdollisuudet taas nopeuttavat asiakkaiden käyttäytymisen muutosta, joten jatkuva nopea muutoksen kehä on valmis. Voidaan varmasti sanoa, ettei markkinoinnissa ole tapahtunut yhtä suuria muutoksia sitten 1950-luvun kuin mitä nyt on tapahtumassa.
Eräs seikka, joka selvästi tuottaa monelle markkinoijalle vaikeuksia, on markkinoinnin sisällön muuttuminen. Aiemmin markkinoinnissa on keskitytty tiukasti oman yrityksen tuotteisiin, palveluihin ja muihin näitä tukeviin asioihin. Nykyään taas markkinoijilta vaaditaan lisääntyvässä määrin kykyä tuottaa paljon laajemmin asiakkaita kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä.
Käytännössä tähän törmätään vaikkapa silloin, kun yritys harkitsee aloittavansa blogin pitämisen. Monien yritysten markkinoijat tuntuvatkin ihmettelevän, voiko yrityksen blogiin kirjoittaa asioita, jotka eivät suoraan liity yrityksen tarjoamiin tuotteisiin. Vastaus siihen on luonnollisesti, että juuri niin pitää tehdä.
Esimerkkinä maailmalta tästä laajemmasta näkökulmasta olkoon vaikkapa Best Western -hotelliketjun blogi You Must Be Trippin’, joka ei suinkaan käsittele hotelleja tai Best Westernin erinomaisuutta, vaan yleisesti matkailuun liittyviä asioita, kuten pilkkimistä(!), miten saada liput valtakunnallisen TV-show:n yleisöön tai Harley Davidsonin iPhone-karttasovellusta. Tavoitteena blogissa ei ole ensi sijassa saada asiakkaita varaamaan huoneita Best Western-hotellista, vaan hakea kontaktia matkailusta kiinnostuneisiin ja siten potentiaalisiin asiakkaisiin.
Markkinoijan täytyy siis ottaa silmälaput pois ja katsella asioita laajemmin asiakkaiden näkövinkkelistä. Mikä on asiakkaille tärkeää ja missä tilanteessa asiakas tarvitsee yrityksesi tuotteita tai palveluita? Voitko osoittaa ymmärtäväsi asiakkaan haasteita tai tarjota hänelle hyödyllisiä neuvoja? Pystytkö luomaan asiantuntijan mainetta tai luottamuksellista suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Jani Hovila
Kiitos linkistä Pekka ja hyvä että tekstini inspiroivat ;)Muistaakseni Copybloggerissa oli hyvä artikkeli siitä, miten tekstit oli jaoteltu eri kohderyhmille. Maanantain teksti oli aloittelijoille tai juuri blogiin tutustuville, keskiviikon teksti oli jo hieman pidemmälle ehtineille ja perjantain tekstit olivat jo niin tarkkoja sekä pohjatietoja vaativia, joten ne oli suunnattu ammattilaisille.Ehkä nettisivujen sisällöntuotannossa pitäisi pyrkiä samaan? Sisältö olisi jaoteltu esimerkiksi kohderyhmien mukaan niin että sieltä löytyisi tietoa niille jotka hakevat yleistä perustietoa asiantuntemuksestasi, niille jotka haluavat jo ehkä käyttää tuota tietoa voisi olla käytännön ohjeita ja lopuksi vasta niille jotka ovat jo valmiina ostamaan asiantuntemustasi tarjottaisiin tarkkoja tuotetieoja.
Pekka Sahlsten
Jani, juuri noin varmasti ihanteellisessa tapauksessa yrityksen verkkosivuston sisältö tulisi rakentua. Sinulla on tuo "ostajapersoona-ajattelu" varsin pitkällä!Eriytetty sisältö palvelee monia tarkoituksia. Sillä voi arvioida mm. eri aiheiden kiinnostavuutta tai mitkä tuotteet kiinnostavat kävijöitä eniten. Seutaamalla sitä, mikä sisältö kiinnostaa, saat selville minkälaisia lukijoita sinulla on ja kenelle kannattaa sisältöä tuottaa jatkossa. Mutta tämä on taas erillisen kirjoituksen veroinen aihe.
Anonymous
Suomalainen markkinointiosaaminenhan taitaa olla ylipäätään aika huonolla tasolla ihan kansainvälisesti katsottuna. Eipä ihmekään teknologiavetoisessa (lue insinöörilähtöisessä) maassa, jossa tähän asti on pärjätty "tuote myy itsensä" -ajattelumallilla. Moni onkin varmaan jo törmännyt StratMark-hankkeeseen, joka tähtää markkinointiosaamisen nostamiseen Suomessa. http://www.stratmark.fiStrateginen markkinointiajatteluhan on periaatteessa lähtökohtana yritysen kaikille toiminnoille. Liian usein ajatellaan markkinointi vain mainontana tai myyntinä.Mitä taas tulee nettisivujen sisältöön niin hyväksi havaittu mallihan on juuri periaatteessa se, että mitä syvemmälle nettisivujen rakenteessa mennään sitä yksityiskohtaisempaa tietoa pitäisi löytyä.Hyvin jäsennelty sivuhan sitten voi tarjota jo ylemmissä portaissa näkyvät linkit alasivuille, josta löytyy esimerkiksi tuotteen teknisiä tietoja, kun ylemmiltä sivuilta löytyy tuotteen tuomia hyötyjä. Näin detaljeista kiinnostunut pääsee navigoimaan haluamaansa tietoaan eikä kohderyhmiä välttämättä tarvitsisi erikseen nimetä
Pekka Sahlsten
Kiitos hyvästä kommentista ja vinkistä Stratmark-hankkeeseen. Se oli tähän mennessä vain passiivisessa tietoisuudessa.Itselläni tahtoo nousta karvat pystyyn, kun ruvetaan puhumaan yritysmaailmassa strategioista ja niiden hiomisesta. Se tarkoittaa yleensä, että kestää 2 vuotta, ennenkuin tapahtuu mitään konkreettista. Eikä yleensä tapahdu sen jälkeenkään.Olen sitä mieltä, että me tarvitsemme lisää markkinointiosaamista sekä ymmärrystä markkinoinnin ja myynnin suhteesta toisiinsa. En tiedä onko se strategiaa vai taktiikkaa vai operatiivsta vai mitä, mutta markkinoinnin rooli on kasvamassa ja tulossa aina vain tärkeämmäksi. Asiakas tarvitsee myyjiä aina vain vähemmän tiedon hankintaan ostopäätöstä tehdessään. Tästä syystä tarvitaan markkinointia, joka auttaa asiakasuhteen luomisessa ennen myynnin mukaan tuloa.
Jani Hovila
Allekirjoitan Pekan ajatukset täysin ja myös minulla alkaa karvat nousta pystyyn siinä vaiheessa kun kuulen sanat strategia, brändi tai imago puhuttaessa markkinoinnista.Mitä mieltä olet Pekka ajatuksesta, jos yrityksessä sama henkilö hoitaisi markkinointia sekä myyntiä? Olisiko tämänkaltainen rooli mahdollinen molempien tehtävien kunniakkaaseen hoitamiseen?
Pekka Sahlsten
Jani, miksei tuo onnistuisi. (Sitähän tässä itsekin tehdään.) Ulkopuolista apua sopivasti käyttämällä tuo on varmasti mahdollista.