Viime joulun tienoilla kirjoitimme joulukorttien lähettämiseen liittyvistä ja monissa yrityksissä jokavuotisesta asiakkuudenhallinnan haasteesta eli joulukorttilistojen keräyshässäkästä. Kunnon CRM-järjestelmällä ja sen aktiivisella käytöllähän tuo ja moni muukin asiakasrajapinnan operaatio saadaan hoidettua helposti.
Tänä vuonna kannattaa yrityksesi markkinointiosaston toivoa itselleen uutta joululahjaa – nimittäin markkinointiautomaatiojärjestelmää. Vaikka tuo nimen puolesta kuulostaakin melkoiselta hirviöltä, on tuollainen järjestelmä varsin kätevä apu tehokkaaseen markkinointiin vähäisilläkin markkinointiresursseilla. Ja miksei myös joulutervehdysten lähettämiseen pahvikortteja ekologisemmin – ja halvemmalla.
Mitä markkinointiautomaatio sitten on? Näin asian määrittelee erinomaisesti Wikipedia:
Markkinointiautomaatio on nimitys järjestelmille, joiden tarkoituksena on tehostaa ja automatisoida jatkuvasti toistuvia markkinoinnin prosesseja, luokitella liidejä ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Markkinoinnin automatisointi virtaviivaistaa markkinoinnin ja myynnin toimintaa automatisoimalla säännöllisesti toistuvia ja runsaasti henkilöstön työaikaa kuluttavia markkinoinnin toimintoja sekä mahdollistaa viestinnän tarkan ajoittamisen ja sisällön räätälöinnin henkilötasolla.
Markkinointiautomaatio yhdistää yhden järjestelmän alle sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivujen analytiikan, kampanjasivujen ylläpidon, tekstiviestimuistutukset, prospektirekisterien hallinnan, verkkolomakkeiden ylläpidon sekä asiakkuudenhallinnan (CRM) järjestelmät.
Tällainen kokonaispaketti, joka korvaa erilliset työkalut sähköpostimarkkinointiin, verkkosivujen analytiikaan, kampanjasivujen ylläpitoon ja niin edelleen, kuuluu mielestäni jokaisen markkinoinnin vakavasti ottavan yrityksen työkalupakiksi. Itse en missään nimessä palaisi takaisin erillisten työkalujen sekamelskaan.
Markkinointiautomaatio osaksi CRM:ää
Markkinointiautomaatiojärjestelmiä on ollut tarjolla jo useita vuosia, mutta niiden suurin heikkous on mielestäni ollut se, että markkinoinnin kohderyhmät, tietokanta, analytiikka ja raportointi ovat olleet erillinen saareke – eikä siis osa yrityksen asiakkuudenhallinnan prosessi- ja järjestelmäkokonaisuutta.
Parin viime vuoden aikana tähän on kuitenkin tullut muutos, sillä markkinoille on tullut erinomaisia CRM-järjestelmään tiiviisti liittyviä ja edullisesti käyttöön otettavia markkinointiautomaatiosovelluksia. Näistä suosittelmme asiakkaillemme ehdottomasti Microsoft Dynamics CRM:ää ryyditettynä ClickDimensions-markkinointiautomaatiolla. Näillä välineillä digitaalinen markkinointi ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen saadaan samattomaksi osaksi asiakkuudenhallinnan prosesseja ja itse CRM-järjestelmää.
Jos siis yrityksessäsi on joulukortit vielä lähettämättä – tai olette muutoin kiinnostuneita tehostamaan markkinointianne merkittävästi – suosittelemme ehdottomasti tutustumaan asiaan vaikkapa meidän avustuksellamme. Samalla vapautat markkinointitiimin työaikaa tuottavampaan työhön automatisoimalla toistuvia asiakasviestinnän ja kampanjanhallinnan rutiineita.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Aidosti mobiili myyjän CRM ja iPad - 16.03.2013
- Microsoft Dynamics CRM 2011 -pääkäyttäjävinkki: pikahaun kenttien määritys - 11.02.2013
- Markkinointiautomaatio – oiva jouluapulainen - 17.12.2012
- Asiakkuudenhallintajärjestelmä ei ole pelkkä asiakasrekisteri - 02.10.2012
Jiikoo
Mä olen vieläkin samaa mieltä kun viime vuonna, eli turhaa koko jouluntoivotus, jos kyseessä on pelkkä joulun toivotus.. Teki sen millä vaan..
Jos sitten on ihan pakko lähettää joulutervehdys, niin on varsin järkevää sisällyttää mukaan “markkinointitervehdys”
Maahantuonnin parissa touhuavana sain viime jouluna muutaman kymmentä joulutervehdystä ulkomailta s-postiini. Tavallisella postilla lähetettyjä ja käsinkirjoitetulla allekirjoituksella varustettuja kortteja tuli yksi. Mikä mahtoi olla “tehokkain”?
Pekka Sahlsten
Joulutervehdys nyt kuuluu sellaisiin tapoihin, joita useimmat yritykset haluavat noudattaa.
Mikäänhän ei estä liittämästä joulutervehdykseen jotain markkinoinnillista viestiä ja vaikka pientä (sähköistä) “lahjaa”.
Isommissa yrityksissä monet henkilöt saavat edelleen ison kasan joulukortteja. Olen kuullut myös kommentteja siitä, että kortteja tulee liikaa ja että ne ovat turhia.
Pekka Sahlsten
No niin, nyt tuli joulutervehdykset lähetettyä meilläkin – ja täysin ilman excel-listoja. Vastaanottajien kerääminen oli itse asiassa varsin vaivatonta: kukin kävi lisäämässä CRM:n markkinointiluetteloon kontaktit, joille halusi lähettää joulutervehdyksen. Sen jälkeen etukäteen valmisteltu sähköinen tevehdys napsautettiin matkaan CRM:n email-markkinointityökalulla.
Antti
Kyllä, markkinointiautomaatio olisi säästänyt viime jouluna tunnin tai pari. Kerrottuna vielä kortteja lähettäneiden lukumäärällä. Minä ja myyjämme lähettivät perinteisiä postikortteja, jotka oli piirtänyt kuvataiteilija. Korteissa yhdistyi tuotteemme ja joulupukki.
Tänä vuonna minun on jälleen muistettava, minkä kortin lähetin asiakkaillemme. Ehkäpä osa-aikatyössä oleva opiskelija saa päivitettyä CRM-järjestelmämme riittävän pitkälle, että voisimme hyödyntää modernia tekniikkaa myös tässä jokavuotisessa rutiinissa.
Jiikoo
Turhia rutiineja kannattaa välttää. Joulukorttien lähettäminen automaattisesti tai manuaalisesti on ERITTÄIN harvoin rahallisesti kannattavaa.
Muutama vuosi sitten lähetin joulukortteja asiakkaille helmikuussa. Huomioarvo oli melkoinen..