Kuinka markkinointiautomaation ohjelmistoyritys ClickDimensions nousi sarjansa voittajaksi – suutarin lapsilla olikin kengät!

ClickDimensions on jo toista vuotta peräkkäin Inc 5000 listalla eli nopeiten kasvavavien yksityisten USA yritysten joukossa yli 500 % kasvulla.  Samalla yritys on noussut suosituimmaksi Dynamics CRM markkinointiautomaation ratkaisuksi. John Gravelynin, ClickDimensionsin perustaja toimitusjohtajan otettua yhteyttä noin 4 vuotta sitten, minun oli varsin helppoa suostua tapaamiseen. Olin vastikään ladannut mielenkiintoisen oppaan markkinointiautomaatiosta ja ollut sen innoittamana yhteydessä kumppanuuden tiimoilta. John teki laajan Euroopan kiertueen, jossa … [Lue lisää…]

Markkinointiautomaatio – mitä automatisoida?

Markkinointi on tällä hetkellä automaation juhlaa, ainakin päätellen, mikä on useimpien organisaatioiden projektilistalla. Näyttäisi siltä, että markkinointiautomaation projekteja joko pystytellään tai hanketta mietitään. Vanhana automaation ammattilaisena ensimmäiseksi mieleen tuleva kysymys, mitä prosessia asiakkaat ovat automatisoimassa? Automaatiohan tarkoittaa toistuvan tehtävän muokkaamista siten, ettei siihen tarvitse ihmisen koskea. Keskusteltuani useamman markkinointiautomaatio projektiin osallistuneen kanssa, tulokset ovat olleet hämmästyttävän huonoja. Näissä … [Lue lisää…]

Mistä aloittaisin markkinointiautomaation kehittämisen?

Markkinointiautomaatio tuo nykyajan markkinoinnin muotisana, jolle harva pystyy antamaan kattavaa määritelmää, tulee tällä hetkellä vastaan vähän jokaisessa markkinointia käsittelevässä kulmassa. Olisihan se oikeasti hienoa, jos pystyisi automatisoimaan liidituotannon ja parhaimmillaan koko myynnin. Valitettavasti vain harva onnistuu tai pääsee edes vaiheeseen, jossa osa liidituotannosta automatisoidaan liidin nurturoinnilla (lead nurture). Monesti jo ensimmäisessä vaiheessa saadaan markkinointikanta sotkettua  sellaiseen solmuun, … [Lue lisää…]

Lisää vientiä huipputuotteille uusia teknologioita ja toimintatapoja hyödyntämällä

Viennin kehittämisessä pitäisi perinteisten viennin edistämiskeinojen lisäksi hyödyntää merkittävästi enemmän uusinta teknologiaa ja suunnata myynti ja markkinointi uusille markkina-alueille sekä kanaviin. Nykypäivän vientiä on hankala nostaa kasvuun osallistumalla alan messuille, pörräämällä vientirenkaissa ja käymällä viennin edistämismatkoilla. Sen lisäksi, että se on kallista, on se monesti myös varsin tehotonta. Tosi asia on, että asiakkaat (sekä B2C että B2B markkinoilla) … [Lue lisää…]

Arveluttavaa markkinointia

Sain sähköpostiini tällaisen viestin otsikolla Toimituskulujen muutosilmoitus (rikkinäiset ääkköset ovat osa alkuperäistä viestiä): Tervehdys! Keskustelin jo alkuvuodesta yrityksenne henkil�n kanssa koskien toimitusmaksujamme. Lupasin olla yhteydess�, mik�li saamme neuvoteltua matkahuollon kanssa edullisemmat toimituskulut yrityksellemme. Lupailemani rahtitarjous on nyt voimassa osoitteessa www.Akku****.fi : KAIKKI TOIMITUKSET ILMAISEKSI KOKO VUODEN 2010! Kerron ihan lyhyesti perustamastamme uudenajan akkuliikkeest�, mik�li et … [Lue lisää…]

Markkinointi ja myynti on kuin viinanpolttoa

Myyntiorientoituneen markkinointiosaston tunnistaa siitä, että sen jäsenet ovat sisäistäneet tärkeimmän tehtävänsä: luoda yrityksen myyjille tilaisuuksia tavata aidosti potentiaalisia asiakkaita. Myyminenhän on eräänlaista viinanpolttoa, jossa mäskistä (kaikista mahdollisista asiakkaista tai kohderyhmästä) tislataan kirkasta viinaa (ostavia asiakkaita). Myyntiorganisaatiossa tätä tislausprosessia tosin kutsutaan myyntiprosessiksi, jolla pyritään suodattamaan kaikkien mahdollisten asiakkaiden massasta ne, jotka ovat aidosti ostamassa. Ja samalla … [Lue lisää…]