Web-analytiikkafirma Hitwise Intelligence raportoi eilen, että Facebook oli viime viikolla kävijämäärältään USA:n suurin verkkopalvelu. Facebook ohitti ensimmäisen kerran viikkotilastossa kärkisijan pitäjän, Googlen. Tätä aiemmin Facebook on jo ohittanut Googlen USA:ssa päivätasolla jouluaattona, joulupäivänä, uudenvuodenpäivänä ja toissa viikoloppuna (6-7..3.).
Googlen ja Facebookin kävijämäärän kehitys (prosenttiosuutena kaikista verkkosivuvierailuista USA:ssa) viime vuoden ajalta näkyy alla olevassa kuvassa. Iso G ja iso F haukkaavat siis 14% kaikista käynneistä, mutta käyrien asento on mielenkiintoinen. Googlen liikenneosuus kasvoi viime vuonna 9%, kun taas Facebookin osuus kasvoi 185%!
Mitä tämä mahtaa tarkoittaa meille B2B-markkinoijille ja myyjille? Miten tuohon Facebookiin oikein pitäisi suhtautua – pitäisikö se ottaa ihan tosissaan? Entä miten mahtaa tuo kävijämäärien suhde olla meillä Suomessa?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Jiikoo
En mä oikeen usko että facebook on se oikee paikka yritykselle käyttää voimavarojaan.En ainakaan tiedä miten näkyminen siellä kääntyy kaupoiksi.Sosiaalisesta mediasta puhutaan paljon, ja ehkä liikaakin.Suurimmalla osalla yrityksistä on kuitenkin parannettavaa: Tuotteessa ja sen tarpeellisuudessa asiakkaalle,Myyntikirjeissä,Myyntipuheissa,Myyntitavoissa,Asiakaspalvelussa,Jälkimarkkinoinnissa,jne,jneJos hoitais noi em.jutut ensin, ja katsoo sitten mitä tekee lisää. Onko se nyt niin hienoa kun twitterissä on 100 seuraajaa, ja facebookissa 400 kaveria, jos kaikki muu on retuperällä?Näkyvillä olemisesta ei vielä saa rahaa
Jani Hovila
Hmm… Mielenkiintoinen näkökulma Jiikoolta.Loppuviimein yrityksille ongelma on varmasti siinä miten facebook kaverit saadaan muutettua asiakkaiksi tai €uroiksi. Ehkä facebookkia tai muuta sosiaalista mediaa ei pitäisikään ajatella yksinomaan markkinointikeinona, vain enemmänkin työkaluna, jolla on mahdollista syventää suhdetta ostajiin. Koska me kaikki tiedämme että asiakas ostaa mieluummin "kaverilta" kuin tuntemattomalta. On se kaveri sitten oikea tai facebookissa.
Koivulahti
Joo, eikä se Facebook kaveri muutu oikeaksi kaveriksi, eikä se suhde niihin käyttäjiin synny, eikä muutu asiakassuhteeksi tuputtamalla. Myyntimies (ainakin uusasiakashankkija) sosiaalisessa mediassa jää helposti ulkopuolelle kun kukaan ei halua kuunnella sitä. Sen sijaan Facebookin kaltainen ympäristö sopii varmaan jollain lailla vanhojen asiakkaiden niputtamiseen ja heidän kanssaan kommunikoimiseen. Myös joku Facebookkiin perustettu VIP-kerho voisi olla hyvä 🙂
Pekka Sahlsten
Yhteisömediassa ei toimi tuputtaminen senkään vertaa kuin muualla.Asiakassuhteen hoidossa olemme varmasti vasta alussa, mitä tulee yhteisömedian hyödyntämiseen. Hyödyntämättömiä mahdollisuuksia asiakassuhteiden syventämiseen ja arvon luomiseen asiakkaille on varmasti paljon sekä kuluttaja- että yrityspuolella.