CRM VUONNA 2019
Vblogissa puhutaan CRM:n kehityshistoriasta, sekä siitä mikä merkitys järjestelmällä on nykypäivänä. Lisäksi pohdinnan aiheena, mitkä ovat menestyneen CRM:n hyödyntämisen edellytykset.
Vinkkejä CRM:n tehokkaasta käytöstä.
Vblogissa puhutaan CRM:n kehityshistoriasta, sekä siitä mikä merkitys järjestelmällä on nykypäivänä. Lisäksi pohdinnan aiheena, mitkä ovat menestyneen CRM:n hyödyntämisen edellytykset.
Myynnin ja markkinoinnin menettelytapojen on kohdattava nopeasti kehittyvässä maailmassa uudenlaiset diginatiivit asiakkaat. Myynnin kasvattaminen perinteisin menettelytavoin muuttuu yhä haastavammaksi jopa mahdottomaksi. Tänä päivänä tehokas myynnin hallinta syntyy markkinointiautomaation, asiakkuudenhallintajärjestelmän (CRM) ja verkkopalveluiden saumattomasta kokonaisuudesta. Kun CRM -järjestelmiä aloitettiin toden teolla kehittämään 90 -luvulla, tarve järjestelmille syntyi pitkälti asiakastiedon paremmasta hallinnasta, myynnin ennustamisesta myyntisuppilon avulla ja … [Lue lisää…]
Edellisessä kirjoituksessani käsiteltiin markkinointiautomaation kokonaisprosesseja, ja niihin liittyvää tuskaa. En käsitellyt juurikaan sisältöjä. Sisällöt ovat kuitenkin keskeinen osa uusasiakashankintaa. Keskityn tässä kirjoituksessa uusasiakashankintaan, ja siihen liittyvän sisällön tuottamiseen. Kuinka tehostan uusasiakashankintaa? Perinteinen tapa tavoitella uusia asiakkaita on soittaa kylmiä tai jopa jäätäviä puheluita, käydä messuilla ja sopia epämääräisä tapaamisia. Kaikki kylmiä soittoja tehneet tietävät kuinka masentavaa se valitettavan usein on. Olisiko jokin tehokkaampi tapa saada … [Lue lisää…]
“Olemme pohtineet ERP -järjestelmän CRM -osiota”. Tuttu lause, joten harkitaanpa hetki ja analysoidaan, miksi sittenkin valitsisin täysiverisen asiakkuudenhallinta eli CRM -järjestelmän. Myyntiputken hallintaako? Aikoinaan vaatimukset CRM:n osalta olivat hyvin suoraviivaiset. Tarvittiin paikka, johon sijoittaa myyntimahdollisuudet ja jollain hyvin karkealla tasolla asiakastiedot. Lähes ainoa vaatimus oli saada myyntijohtajalle näkyvyyttä myyntiennusteen/myyntiputken muodostamiseen. Lukujen haparointia saatiin monesti ryhdistettyä, mutta ikuinen taistelu myyjien kanssa väsytti monet johtajat, joiden … [Lue lisää…]
Markkinointi on tällä hetkellä automaation juhlaa, ainakin päätellen, mikä on useimpien organisaatioiden projektilistalla. Näyttäisi siltä, että markkinointiautomaation projekteja joko pystytellään tai hanketta mietitään. Vanhana automaation ammattilaisena ensimmäiseksi mieleen tuleva kysymys, mitä prosessia asiakkaat ovat automatisoimassa? Automaatiohan tarkoittaa toistuvan tehtävän muokkaamista siten, ettei siihen tarvitse ihmisen koskea. Keskusteltuani useamman markkinointiautomaatio projektiin osallistuneen kanssa, tulokset ovat olleet hämmästyttävän huonoja. Näissä … [Lue lisää…]
Markkinointiautomaatio tuo nykyajan markkinoinnin muotisana, jolle harva pystyy antamaan kattavaa määritelmää, tulee tällä hetkellä vastaan vähän jokaisessa markkinointia käsittelevässä kulmassa. Olisihan se oikeasti hienoa, jos pystyisi automatisoimaan liidituotannon ja parhaimmillaan koko myynnin. Valitettavasti vain harva onnistuu tai pääsee edes vaiheeseen, jossa osa liidituotannosta automatisoidaan liidin nurturoinnilla (lead nurture). Monesti jo ensimmäisessä vaiheessa saadaan markkinointikanta sotkettua sellaiseen solmuun, … [Lue lisää…]