Verkkomarkkinoinnin ohjelmistoyritys Hubspotin yli 2000 asiakasyrityksensä keskuudessa tekemä tutkimus osoittaa, että yritykset, jotka päivittävät vähintään blogiansa 5 kertaa viikossa saavat keskimäärin lähes 7 kertaa enemmän kävijöitä kotisivuillensa hakukoneista kuin yritykset, jotka eivät bloggaa lainkaan.
Hubspotin aiempi tutkimus toi esille, että pienet yritykset, jotka ylipäänsä bloggaavat, saavat 55 % enemmän kävijöitä hakukoneista kuin sellaiset, joille ei ole blogia. Uudessa tutkimuksessa haluttiin selvittää, mikä vaikutus blogin päivitystiheydellä on. Ja selkeästi vaikutusta on!
Mistä tämä johtuu? Yksinkertaisesti, mitä useammin blogia päivitetään, sitä enemmän kiinnostavaa sisältöä blogista löytyy ja sitä enemmän kävijöitä se houkuttaa. Blogin perustaminen yrityksesi markkinoimiseksi.siis todella kannattaa.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Sirkku Laine, Gepsir Oy
Tämän huomaa itsekin käytännössä. Tutkimalla esimerkiksi Google Analyticsilla huomaa, miten uuden bloggauksen aikaan kävijöitä virtaa sivulle. Tämä ei vielä tietysti todista mitään, koska osa näistä kävijöistä on vain nähnyt bloggauksen linkin esim. twitterissä. Sen sijaan tarkkailtaessa hakusanoja, joilla blogiin saavutaan, huomataan kuinka tehokkaita hyvin kirjoitetut bloggaukset ovat. Haasteeksi tietysti jää saada lukija ottamaan suoraan yhteyttä tai käymään ensin yrityksen kotisivuilla ja ottamaan sitten yhteyttä kauppojen sopimiseksi.
Pekka Sahlsten
Kiitos Sirkku hyvästä kommentista!Lähes 7-kertainen ero oli tutkimuksessa havaittu nimenomaan hakukoneista tulevassa kävijämäärässä. Linkittävää liikennettä (johon kuuluu blogin säännöllinen lukijakunta) on sitäkin tutkimuksen mukaan yli 2x määrä blogittomaan sivuun verrattuna.Itse olen sitä mieltä, että liikenteen saaminen verkkosivuille ei yleensä ole ongelma. Paljon vaikeampaa on saada kävijät tekemään haluttuja asioita, kun he ovat päätyneet sivuillesi. Siihen ei auta Googlen 50€ mainoslahjakortit.Jos jää passiivisena odottamaan, että potentiaaliset asiakkaat ottavat yhteyttä ostoaikeissa, saattaa tulla nälkä odottaessa. Vaativassa B2B-myynnissä tässä kohtaa tarvitaan toimenpiteitä, joilla saadaan avattua vuoropuhelu asiakkaan kanssa.