Markkinointiautomaatio – mitä automatisoida?

Markkinointi on tällä hetkellä automaation juhlaa, ainakin päätellen, mikä on useimpien organisaatioiden projektilistalla. Näyttäisi siltä, että markkinointiautomaation projekteja joko pystytellään tai hanketta mietitään. Vanhana automaation ammattilaisena ensimmäiseksi mieleen tuleva kysymys, mitä prosessia asiakkaat ovat automatisoimassa? Automaatiohan tarkoittaa toistuvan tehtävän muokkaamista siten, ettei siihen tarvitse ihmisen koskea. Keskusteltuani useamman markkinointiautomaatio projektiin osallistuneen kanssa, tulokset ovat olleet hämmästyttävän huonoja. Näissä … [Lue lisää…]

Mistä aloittaisin markkinointiautomaation kehittämisen?

Markkinointiautomaatio tuo nykyajan markkinoinnin muotisana, jolle harva pystyy antamaan kattavaa määritelmää, tulee tällä hetkellä vastaan vähän jokaisessa markkinointia käsittelevässä kulmassa. Olisihan se oikeasti hienoa, jos pystyisi automatisoimaan liidituotannon ja parhaimmillaan koko myynnin. Valitettavasti vain harva onnistuu tai pääsee edes vaiheeseen, jossa osa liidituotannosta automatisoidaan liidin nurturoinnilla (lead nurture). Monesti jo ensimmäisessä vaiheessa saadaan markkinointikanta sotkettua  sellaiseen solmuun, … [Lue lisää…]

Onko perinteisten asiakkuudenhallintajärjestelmien aika ohi?

Yrityksissä on otettu käyttöön kiihtyvällä tahdilla CRM asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Osa yrityksistä on tavoitellut selkeämpää myyntiprosessia ja osa taas parempaa näkyvyyttä myyntiputkeen. Usein tavoitteet eivät ole kuitenkaan toteutuneet. Monesti myyjien on vaikea nähdä CRM-järjestelmän hyötyjä ja tiedon syöttäminen järjestelmään edustaa vain ylimääräistä työtaakkaa. Usein hyödyt näkyvät vain johdolle, joka tarkkailee toimintaa erilaisten raportointi- ja analytiikkakojelautojen takaa. CRM-järjestelmiä … [Lue lisää…]

CRM -projekti ja pitkän matkan pyöräily – mietteitä satulan päältä

Sain tuossa kesän lopuksi mahdollisuuden toteuttaa pitkäaikaisen toiveeni pitkän matkan pyöräilystä Keski-Euroopan vuoristoisilla teillä.  Kun mietin koko prosessia suunnittelusta toteutukseen, en voi olla huomaamatta tiettyjä yhteneväisyyksiä CRM -projektiin. Moni johonkin lajiin tosissaan hurahtanut löytää yhtä jos toista yhteneväisyyttä muuhun elämäänsä, mutta tässä on kyllä enemmän! Pitkänmatkanpyöräilyn tärkeimpiä osia on huolellinen suunnittelu. Ensin tuijotetaan karttaa ajatellulta kohdalta … [Lue lisää…]

Onko 2014 asiakkaan vuosi?

Viime vuosina on suomalaisissa yrityksissä tehty runsaasti toiminnan tehostamista, henkilöstövähennyksiä ja kulujen karsimista. Väen vähennyksiin tähtäävät YT-neuvottelut ovat olleet lähes viikoittaista uutisantia. Tällainen vyönkiristys vie usein keskittymisen harmittavan helposti omaan napaan – asiakkaan housuihin hyppäämisen sijaan. Vaan voisiko vuosi 2014 olla asiakkaan vuosi? Olisiko keskittymisen kohteena tänä vuonna asiakasymmärrys? Asiakkaiden ymmärtäminen rajoittuu usein parhaimmillaankin segmentointiin … [Lue lisää…]

Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta!

Usein sanotaan, että asiakas on viime kädessä se, joka maksaa yrityksen kaikkien työntekijöiden palkat. Ja siksi asiakas pitäisi ottaa huomioon kaikessa yrityksen toiminnassa. Vaan kuinka usein se toteutuu todellisuudessa? Eikö ole liiankin tavallista, että yritykset käpertyvät itseensä ja “unohtavat” asiakkaansa? Voiko kehittyneempi asiakkuudenhallinta auttaa yrityksiä asiakaskeskeisempään toimintaan? Onko tästä todellista hyötyä yritykselle? Mielestäni vastaus on … [Lue lisää…]