Kirjoittaja: Petteri Laine, CustomerCentric Sellling Finland
Myyntiprosessi on vaiheittainen tapahtumaketju asiakkaan ja myyjän välillä. Kun prosessi etenee oikein, asiakas haluaa itse ostaa. Myyjän ei siten tarvitse käyttää korkeapainetekniikkaa, vaan hän on asiakkaan opas liiketoiminnan kehittämiseen ja ratkaisuihin. Myyjä antaa asiakkaan ostaa, eikä tyrkytä mitään.
Ratkaisumyyntiprosessin tulee alkaa jo paljon ennen kuin asiakas on ylipäänsä päättänyt ostaa jotain. Asiakas on altis kuuntelemaan asioista, joista hän ei vielä tiedä ja ensimmäinen myyjä pääsee parhaiten vaikuttamaan tulevan ostajan mielipiteisiin, näkemyksiin ja tavoitteisiin. Ensimmäisellä on mahdollisuus rakentaa asiakkaan kanssa odotus siitä, mitä asiakas tarvitsee. Iso ja selkeä kuva paremmasta tulevaisuudesta jää lähtemättömästi asiakkaan mieleen. Sitä on muiden vaikea muuttaa.
Siksi myyntiprosessin kuvaaminen – erityisesti vaiheiden arviointi paljon ennen tarjouskilpailua on äärimmäisen tärkeää. Huomaa, että myyntiprosessilla ja tarjouksentekoprosessilla selkeä ero!
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011