Seth Godin kirjoitti eilen blogissaan aiheesta The reason social media is so difficult for most organizations. Hän esitti syyksi sen, että sosiaaliseen mediaan osallistuminen on systemaattista lähestymistä vaativa prosessi, ei kertaluontoinen tapahtuma, kuten markkinointikampanja tai messuilla olo. Hän on varmasti oikeassa tässä.
Suomessa esteenä kansanluonne?
Petri Korhonen kirjoitti myös eilen samasta aiheesta Taloussanomissa otsikolla Pomo ei kestä nettihaukkuja. Meillä Suomessa on nähtävästi iso joukko esteitä ylitettävänä ennen kuin päästään edes tuolle Sethin kuvaamalle tasolle. Näitä esteitä ovat mm. sekä pelko perisuomalaista kateus- ja kaunakulttuuria kohtaan että kykenemättömyys ottaa vastaan kritiikkiä.
– Tämä on jotenkin perisuomalainen ilmiö, että pelätään satunnaisten haukkujen kuulemista niin paljon että jätetään hyödyllinenkin keskustelu mieluummin kokonaan väliin, sanoo [kehitysyhtiö Aldanellan toimitusjohtaja] Kaija Pöysti.
Sosiaalinen media on oiva väline rakentaa luottamusta yritykseen
Yritysjohdon pitäisi ymmärtää, että olemalla rohkeasti mukana sosiaalisessa mediassa yritys rakentaa nykyisten ja tulevien asiakkaiden keskuudessa luottamusta ennen näkemättömällä tavalla. Tähän luottamuksen kuvaan ei tosiaankaan kuulu herkkänahkaisuus kritiikille.
Jos firma oikeasti haluaa tavoittaa olennaisia ihmisiä sosiaalisen median kautta, sen on vain vastineeksi nieltävä välineen lieveilmiöt.
– Tämä voi olla perinteiselle liikesalaisuuksia varjelevalle ja “me olemme aina oikeassa” -toimintatavalle vaikea oppia, sanoo Kaija Pöysti.
B2B-yritysten riskit ovat huomattavasti pienemmät
Jos ajatellaan riskejä, joita yritysjohtajat pelkäävät, on sosiaalinen media varmasti turvallisempi paikka B2B-yrityksille. En näe tällaisen yrityksen ylläpitämien blogien, YouTube-kanavien tai Facebook-sivujen olevan kovinkaan alttiita häiriköinnille.
Salesforce näyttää mallia tässäkin
Esimerkkinä hyvästä B2B sosiaalisen median toteutuksesta kannattaa mainita Salesforce Community, jossa on mm. osio IdeaExchange uusien ideoiden keräämiseen asiakkailta.
The IdeaExchange lets salesforce.com customers get involved. You can suggest new products, promote favorite enhancements, interact with product managers and customers, and preview upcoming releases.
Näin sitä rakennetaan uskollista asiakaskuntaa.
Onko siis suomalaisista yrityksistä sosiaalisen median hyödyntäjiksi? Aivan varmasti on, vaikkei välttämättä lähellekään kaikista. Itse näen asiassa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia tehokkaaseen markkinointiin, joita en haluaisi jättää käyttämättä.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Harry
Mielenkiitoista luettavaa. Olen yrittänyt kaivaa esiin tämän tason keskustelua mikä nyt liittyisi lähinnä kulttuuriin ja sen vaikutukseen nimenomaan myyntitehtävissä. Tuot esiin monta kohtaa mitkä mielestäni ovat jopa tuskallisenkin totta. Mutta lähinnä juuri tuo myyjien tuskallinen taival Suomessa, se ensiksi ihmetytti, mutta nykyään ymmärrän kuinka suuri vaikutus kulttuurilla on. Ehkä voinen heittää oman "two cent's worth" tähän mukaan; eli voin ehkä hieman karrikoiden sanoa että Suomessa ei ole myyntikulttuuria. Huomaan kuinka esimerkiksi myös sinä itse käytät lähteinäsi amerikkalaisia alan ammattilaisia tai julkaisuita. Olet myös tehnyt partneri sopimuksen amerikkalaisen myyntiprosessin edustajana täällä Suomessa. Ja vaikka uskon täysin että niin hyvin sinun kuin monen muunkin alalla toimivan henkilön perusymmärrys näistä asioista on varmasti riittävä, niin olen vain todennut sen käytännössä että se ei toimi. Jos haluat haluat todella sisäistää sen kulttuurin joka AINA liittyy tämän tyyppisiin asioihin, ei ole muuta konstia kuin se että käännät kelloa taaksepäin kunnes olet noin 20v., muutat esim Yhdysvaltoihin ja toimit siellä esim noin 20v alan tehtävissä, mieluimmin vielä täydellä provisiopalkalla, ja jos pärjäät, niin luulen että käsitys kulttuurista alkaa kirkastumaan. En missään mielessä tohdi ehdottaa että näin olisi juuri sinun kanssasi, olen vain valitettavasti saanut kokea tämän ongelman niin useasti käytännössä jopa erittäin tunnettujenkin paikallisten "gurujen" kanssa.Toimin itse myös kouluttajana, tunnen periaatteessa kaikki modernit ja vähän vanhemmatkin menetelmät myynnin ohjauksessa ja tehtävä voi joskus olla kovinkin haasteellinen jos joutuu, ikäänkuin, nollaamaan edellisen "gurun" jättämät jäljet. Niin tai tai näin, hienoa että kirjoitat blogia asiasta, toivon kaikkea parasta. Harryharrkul@gmail.com
Pekka Sahlsten
Harry, kiitos hyvästä kommentista. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei Suomessa – eikä kokemukseni mukaan juuri missään muuallakaan Euroopassa – ole kuvaamasi kaltaista ”myyntikulttuuria”. En myöskään usko, että meille sellaista kulttuuria koskaan syntyykään, ja hyvä niin. Toivon kuitenkin, että saamme pikku hiljaa tähänkin maahan aikaan omanlaisemme myyntiin ja markkinointiin positiivisesti suhtautuvan asenneilmapiirin.On totta, että käytän lähinnä jenkkilähteitä. Siihen on useita syitä, kuten mm.:• luen itse mielelläni englanninkielistä kirjallisuutta, ja sitä on edullista hankkia• amerikkalaiset tuntuvat tutkivan kaikkea myyntiin ja markkinointiin liittyvää aivan valtavasti enemmän kuin kukaan muu, joten lainattavaa löytyy• alan blogeja on USA:ssa satoja ja seuraan niistä itse kymmeniä aktiivisesti• kotimaista lainattavaa on tullut vastaan harmittavan vähänSekin on totta, että teen yhteistyötä amerikkalaisvetoisen CustomerCentric-verkoston kanssa, jonka varsinainen pääjehu Suomessa on Petteri Laine. Itse en voi väittää olevani asiassa minkäänlainen guru. Amerikkalaisesta myyntikulttuurista minulla ei myöskään ole ensi käden kokemusta, mutta en toisaalta haluaisikaan sen kaltaista kulttuuria Suomeen. Sen verran ymmärrän amerikkalaisesta yhteiskunnasta, etten sitäkään millään lailla ainakaan tietoisesti ihannoi.Olen kuitenkin vakuuttunut systemaattisten toimintatapojen hyödyllisyydestä myös täkäläisissä oloissa. Oma päällimmäisin ajatukseni myynnistä on, ettei asiakashankintaa tehdä yrityksissä riittävän systemaattisesti. Tähän asiaan vaikuttaminen suomalaisissa yrityksissä on henkilökohtainen ”missioni”.Sidokset ”amerikkalaisuuteen” myymisessä ja markkinoimisessa vahvistuvat ilmeisestikin koko ajan samalla, kun netin käyttö lisääntyy myös B2B-kaupankäynnin välineenä. Lähes kaikki netissä käytetyt välineet hakukoneista yhteisöllisen median vermeisiin ovat valtaosaltaan amerikkalaista alkuperää, niin kuin on koko internetkin. Toisaalta näiden välineiden tehon olen todennut itsekin täällä pohjolan perukoilla, joten luultavasti emme pääse niistä enää irti.
Pekka Sahlsten
Jaha, no Blogger rikkoi sitten nuo linkit. saisikohan ne ehjänä tähän:http://www.customercentriceurope.com/index.php?cID=470http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2009/12/yhteisollinen_media_on_suositeltavampi_ilmaus_kuin_sosiaalinen_media_1302801.html