8 Comments

  1. Googlelta ihan oikein oivallettu. Onhan AdWordsin tunnettavuus jo lähes 100% verkossa. Suorakirje löytää jäljellä olevat potenttiaalit. AdWords on varmasti monelle tuloksekas väline, mutta paljon ko. Mainontaa tehdään kannattamattomasti. Hype on päällä ja harva asintuntematon uskaltaa kyseenalaistaa AdWordsin kannattavuutta. Ts. riippuu toimialasta.

  2. Jeps Pekka, huomattu myös täällä tämä hauska yksityiskohta internet-jätin markkinoinnissa. Ja olen ajatellut samoin kuin anonyymissa kommentissa, että varmaan halutaan tavoittaa ne, joille netti on tuntemattomampi markkinointiväline. Mielenkiintoista.

  3. Kai tuollaiset kampanjat ovat Googlelle olleet menestyksekkäitä, sillä se pyörii jo ainakin toista vuotta. Viime vuonna tarjous oli muistaakseni 50 euroa.Hassua se mielestäni on joka tapauksessa.

  4. Täytyy muistaa se, että yrittäjäkentällä taitaa olla vielä hyvä edustus näitä vanhoja partoja, jotka kyllä konetta käyttävät, mutta tietokoneen hyödyntäminen rajoittuu ehkä verkkopankkiin, sähköpostiin ja silloin tällöin googletukseen – veljenpoika väsäsi nettisivut viime vuonna, kun ne kerran kaikilla pitää olla. Tämä ryhmä on ehkä Adwordsista kuullutkin, mutta kynnys se kokeiluun on liian suuri: ei jaksa, ei viitsi, ei tiedä, mitä siitä hyötyy?…Kirje sen sijaan tavoittaa hyvin tämä porukan ja etu kannustaa piipahtamaan hetken koneen ääressä.

  5. Kiinnostaisi kyllä tietää, mikä on ko kampanjan teho. Tarjousta hyödyntävät varmasti monet yritykset, mutta kuinka moni mahtaa jäädä asiakkaaksi tuon 75 euron tultua käytettyä. Ja kuinka moni noista tarjouksen hyödyntäneistä olisi saatu mukaan jollain muulla edullisemmalla markkinointikeinolla.AdWordsin hyödystä tuollaisille "jälkijunassa tulijoille" en myöskään ole kovin vakuuttunut, sillä kuten tiedämme, ei se vielä kovin paljon auta, jos yrityksen kotisivulle saadaan lisää kävijöitä. (Kävijöitä AdWords kyllä varmastikin lisää, jos mainos ja siihen liittyvät hakusanat ovat yhtään järkeviä.) Kävijöiden muuttaminen asiakkaiksi kun on nähdäkseni huomattavsti vaikeampaa.

  6. Pekka: Kampanjan tehon mittaaminen edellyttäisi tavoitteiden tietämistä. Lähden vähän kauempaa… Ensimmäisessä postauksessani kerroin, että G:n idea on hyödyntää kanavia, joissa AW-palvelun tunnettavuus/käyttöaste ei vielä ole 100% kuten webissä. Google varmasti tekee tuota suorakampistaan hankkiakseen uusia vielä palvelua käyttämättömiä asiakkaita.Uskon kuitenkin G:llä olevan muitakin motiiveita.Google lähtökohtaisesti haluaa kontaktiin suoraan loppuasiakkaan kanssa. Suurin osa G:n tuotteista on suunnattu loppuasiakkaalle, ei digimedian ammattilaisille. Tällä printtisuoralla G siis haluaa todennäköisesti viestiä myös; ”voit tehdä tämän itse”. Tästä taas on se etu, että loppuasiakkaan käyttämästä rahamäärästä menee G:lle suurempi osa. Nyt kakkua on jakamassa Online mainonta firmat. Tällä menetelmällä G saa loppuasiakkaan avaamaan gmail tilin. Ja sittenhän loppuasiakkaalla on gmailin kautta tarjolla kaikki G:n palvelut.Eli G on fiksu kuten Applekin linkittämään ja koukuttamaan asiakasta tuotteisiin ja palveluihin pysyvästi. Siinä ei paljon paina ”ilmaiseksi” annettu medianäkyvyys.Ainoat todelliset kulut G:llehän on tuossa mainostoisto-, paino- ja postikulut. Nämä ilmaiset kun eivät varmasti syö jo toteutettavia kampanjapanostuksia.Ja hei, ketä ei ilmaiskuponki kiinnostaisi?

  7. Hyvä kommentti! Nopea googlaus kertoi, että Iso G käyttää suorapostitusta ilmeisen laajasti erilaisiin kohderyhmiin maailmalla.Tietysti pitää tarkastella yrityksen markkinointia kokonaisuutena, jossa suorapostitus on vain yksi yksittäinen muita (toivottavasti) tukeva kanava.Rahaa ei tosiaan näytä käytetyn ylettömästi tähän suorapostitukseen. Käännös suomen kieleenkin oli tehty huolimattomasti, sillä sekä itse saatekirjeessä että sen mukana seuranneessa esitteessä oli sama selvästi erottuva kirjoitusvirhe.

Leave a Reply