Tanssittiinko sinunkin yrityksessäsi (jälleen) perinteistä joulunajan tanssia nimeltä joulukorttirumba? Tanssin askeleethan ovat osapuilleen seuraavat:
- Yrityksen markkinointipäällikkö huomaa joulukuun alussa kalenterista, että asiakkaille olisi taas tänäkin vuonna lähetettävä joulukortteja. (Huokaus)
- Kuten edellisenäkin vuonna, listaa joulukorttien saajista ei ole missään yhdessä paikassa. Sen sijaan lista täytyy (jälleen) kerätä yrityksen myyjiltä. (Syvä huokaus)
- Markkinointipäällikkö lähettää myyntiosastolle sähköpostin liitteenä Excel-tiedoston, johon kunkin myyjän tulee kerätä oman alueensa asiakkaiden nimet ja osoitteet joulukortteja varten. (Tätä jokavuotista riesaa myyjät ovatkin jo osanneet odottaa.)
- Myyjät alkavat vastahakoisesti kerätä joulukorttilistaa. Vuoden loppuhan on suuressa osassa yrityksistä kiireistä kauppojen päättämisen aikaa. Joulukorttilista ei siis nouse kovin korkealle prioriteettlistalla, vaan jää kesken useimmilla myyjillä.
- Aikaa kuluu viikko ja kaksikin, eikä mitään joulukorttilistaa myyjiltä kuulu. Markkinointipäällikkö lähettää sähköpostiukaaseja tihentyvään tahtiin kylmän hien kohotessa otsalle.
- Lopulta markkinointipäällikkö soittaa myyntijohtajalle, joka puolestaan lähettää tulikivenkatkuisen sähköpostin alaisilleen.
- Lopulta alkaa joulukorttilistoja pikku hiljaa putkahdella markkinointipäällikön sähköpostilaatikkoon.
- Markkinointiassarit alkavat koota nimilistoja yhteen ja käyttävät tuhottoman paljon aikaa tuplatiedon poistamiseen sekä nimien ja osoitteiden tarkastamiseen. Kaikki muistavat kauhulla urbaanilegendat kuolleille asiakkaille lähteneistä hyvän joulun toivotuksista.
- Lopulta joulukorttilista on koossa sekä joulukortit kuorineen ja osoitetarroineen kirjoitettu, viime hetkellä.
- Työaikaa joulukorttien lähetykseen meni jälleen niin paljon, ettei sitä kukaan pysty tai uskalla laskea.
Jokaisen joulukorttirumban jälkeen ihmetelläänkin, miksei yritykselle isolla rahalla hankittua CRM-järjestelmää pystytä hyödyntämään tässä(kään) asiassa.
Niin, miksikähän ei?
The following two tabs change content below.
Kai Grass
CEO at Crementum Oy
Myynti ja markkinointi sekä niihin liittyvien työvälineiden kehitys on ollut Kain intohimona ja työnä jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisin Kai edistää markkinoinnin ja myynnin siirtymistä digiaikaan.
Latest posts by Kai Grass (see all)
- Markkinointiautomaatiota matkailualalle - 16.06.2020
- CRM VUONNA 2019 - 15.03.2019
- Markkinointiautomaatio ja asiakkuudenhallinta – välttämätön liitto? - 13.02.2018
- Kuinka markkinointiautomaation ohjelmistoyritys ClickDimensions nousi sarjansa voittajaksi – suutarin lapsilla olikin kengät! - 10.10.2016
Jiikoo
Tuossa esimerkki aivan turhasta väkästämisestä, eli joulukorttien lähettämisestä. Mitä järkeä siinä edes on?
Lähettää nyt kortti samaan aikaan kun 100 muutakin sen tekee?
Noillakin postimerkki-rahoilla voisi vaikka tammikuussa lähettää asiakkaille jotakin mikä heitä aidosti kiinnostaa. Eikä tähänkään tarvitse koko asiakasrekisteriä printata, vaan parhaat asiakkaat vain.
Pekka Sahlsten
Niinpä. Joulutervehdykset voi sitäpaitsi lähettää edullisemmin ja ekologisemmin sähköisesti (ihannetapauksessa suoraan CRM-sovelluksesta!) – ja vaikkapa lahjoittaa säästyneet rahat hyvään tarkoitukseen.
Vaan perinteitä pitää kunnioittaa 🙂
Markkinointiautomaatio - oiva jouluapulainen | Myynti 2.0
[…] kirjoitimme joulukorttien lähettämiseen liittyvistä ja monissa yrityksissä jokavuotisesta asiakkuudenhallinnan haasteesta eli joulukorttilistojen keräyshässäkästä. Kunnon CRM-järjestelmällä ja sen aktiivisella […]