Moni on saattanut arvatakin, etten kirjoittele tänne interwebbiin pelkästään omaksi ilokseni enkä edes pelkästä muiden viihdyttämisen ilosta. Aivan, tämän blogin on tarkoitus palvella osaltaan myös yritykseni markkinointia. Aloittaessani aktiivisen kirjoittamisen viime kesänä mietin ensin pitkään,
- kirjoittaisinko yrityksen omalle kotisivulle, vai
- avaisinko erillisen blogin omaan osoitteeseensa.
Firmani kotisivu on rakennettu siten, että siinä on valmiina blogiominaisuudet. Näin olisi vaihtoehto 1. ollut itse asiassa helpompi, koska teknisesti blogi oli jo olemassa. Olenkin sinne joitakin juttuja aiemmin jo kirjoittanut. Myös monet “bloggausmarkkinointiasiantuntijat” kehottavat sijoittamaan blogin nimenomaan firman sivuille. Kuitenkin halusin kirjoittaa hieman laajemmasta aihepiiristä kuin mitä mielestäni olisi firman sivulle sopinut. Sitäpaitsi monet firmojen sivuilla olevat blogit ovat jotenkin aneemisia.
Toisaalta halusin myös kirjoittaa omalla nimelläni ja naamallani enkä identifioitua pelkästään ko. yrityksen edustajaksi. Niinpä valitsin erillisen henkilökohtaisen blogin omassa erillisessä verkko-osoitteessaan.
Tässä viime päivinä olen alkanut vakavammin miettiä myös firman sivun uusimista nykyaikaisempaan “blogimaisempaan” asuun. Tämä senkin takia, että hakukoneet pitävät usein päivittyvästä sisällöstä ja nostavat sellaiset sivut (kuten blogit) korkealle hakutuloksissa. Toisaalta esitteenomaiset staattiset kotisivut (kuten firmallani) ovat passé. Viimeisen vahvistuksen ajatuksilleni sainkin Jari Juslénin esityksestä Software Sales Campissa.maanantaina. Hänen työnantajansa Congan nettisivu on mielestäni hyvä esimerkki sen tyyppisestä sivustosta, jollaista haikailen omallekin firmalleni. Yksinkertainen, tyylikäs, ytimeikäs ja blogi keskeisenä komponenttina.
Mutta… jos teen firman kotisivusta “blogikeskeisemmän”, kuka siihen ehtii tuottaa sisältöä? Minulla ei valitettavasti ole palkkalistoilla ketään muuta, jolle sen homman voisin delegoida. Jos taas teen sen itse, kärsii tämä oma blogini taatusti. Vai siirrynkö kirjoittamaan blogia pelkästään firman kotisivulle?
Viimeisenä koko pakan sekoittavana niittinä oli Jari Parantainen, joka sanoi niinikään viime maanantaina tuolla SSC:ssä, että Edisteen nettisivut ovat oikeastaan turhat, koska asiakkaiden yhteydenotot tulevat suoraan Gurumarkkinointi-blogin perusteella.
Mitä mieltä olette, mikä olisi internet(sissi/guru)markkinoijan kannalta paras malli, kun tavoitteena on sekä kiinnostavan sisällön tarjoaminen kaikille kiinnostuneille että toisaalta oman ja yrityksen asiantuntemuksen esille tuominen sopivassa valossa?
- blogi pelkästään firman kotisivulla
- erillinen henkilökohtainen blogi ja blogiton firman kotisivu
- erillinen henkilökohtainen blogi + yrityksen blogi firman sivulla
- pelkkä henkilökohtainen blogi, ei ollenkaan varsinaisia firman sivuja
- joku muu, mikä?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Mikko Järvinen
Kiitokset Pekka Congan linkittämisestä ja kehuista – olemme tosiaan tuon saitin kanssa lähteneet käytännössä blogista ja laajentelemme siitä eteenpäin.Henkilökohtaisesti valkkaisin vaihtoehdon 1, siirtyä kirjoittamaan firman saitille.Tuolla saat blogin hyödyntämään firman saittia, ja ehdit tehdä muutakin kuin blogata. Miksi et voisi pitää omaa nimeä ja naamaa firmankin saitilla esillä, ja kirjoittaa välillä vähän aiheen reunaltakin?
Pekka Sahlsten
Mikko, kiitos ajatuksista, olet varmaan oikeassa. Ja auttaahan yrityksen sivuilla oleva blogi varmaan pitämään tarkemman fokuksen sisällön suhteenkin.Toisaalta tämä erillinen blogi on saanut hyvän vastaanoton. Mutta voinee blogin osoitteen säilyttää ja ohjata sen "uuteen" firman kotisivuille pystytettyyn.Ans kattoo nyt mitä teen.
Koivulahti
Ykkösvaihtoehto EI nosta firmasi kotisivujen rankkausta yhtä paljon kuin ulkoisen blogin pitäminen ja siitä firman sivuihin linkittäminen. Blogisi olisi myös näkyvämmin omaa markkinointia, joka tiputtaa varmuudella lukijamääriä, sisällöstä riippumatta. Lisäksi olisit ykkösvaihtoehdolla kokonaisuuden kanssa naimisissa, eli mä pitäisin firman sivut käyntikorttisivuna ja verkottaisin kaikki toiminnot sen ympärille – en upottaisi siihen suoraan… …makuasioita nämä silti loppupeleissä on ja jos itse ylläpidät koko palettia niin mikäs siinä!
Pekka Sahlsten
Kiitos Samuli kommentista, noin minäkin asian suurinpiirtein alunperin järkeilin. Lisäksi blogi toimii ikäänkuin suodattimena, jolloin firman kotisivulle menevät lähinnä vain sellaiset, joita oikeasti kiinnostaa myös firmani. Blogin sisällöstä pelkästään kiinnostuneet pysähtyvät suuremmalla todennäköisyydellä siihen.