Kuinka markkinointiautomaation ohjelmistoyritys ClickDimensions nousi sarjansa voittajaksi – suutarin lapsilla olikin kengät!

shoes_4

ClickDimensions on jo toista vuotta peräkkäin Inc 5000 listalla eli nopeiten kasvavavien yksityisten USA yritysten joukossa yli 500 % kasvulla.  Samalla yritys on noussut suosituimmaksi Dynamics CRM markkinointiautomaation ratkaisuksi. John Gravelynin, ClickDimensionsin perustaja toimitusjohtajan otettua yhteyttä noin 4 vuotta sitten, minun oli varsin helppoa suostua tapaamiseen. Olin vastikään ladannut mielenkiintoisen oppaan markkinointiautomaatiosta ja ollut sen innoittamana yhteydessä kumppanuuden tiimoilta. John teki laajan Euroopan kiertueen, jossa hän tapasi potentiaalisia sekä olemassa olevia kumppaneita. Erityisen vaikutuksen minuun teki, että hän asui kotimajoituksessa Helsingin Töölössä ja kulki julkisilla paikasta toiseen. Kun tarjosin kyytiä, niin hän kertoi, että alkaa pikku hiljaa oppia julkisen liikenteen, joten ei ole tarvetta – noudin silti autolla. Hyvän johtajan merkitystä yrityksen menestyksessä ei voi liioitella. Hän luo kulttuurin ja toimintatavat. Kun mennään tekemään liiketoimintaa vieraaseen kulttuuriin, mikä on parempi tapa tutustua kuin elämällä kuten paikalliset.

Tapaamisesta lähtien rupesin aktiivisesti seuraamaan yrityksen tapaa tehdä liiketoimintaa. Moni yritys ei syö omaa koiran ruokaansa (Why Every Company Should Eat Its Own Dog food – Forbes) , vaikka monesti näin päästäisiin parempiin tuloksiin. ClickDimensions selkeästi käytti ja käyttää yhä hyväkseen omia oppejaan toisin sanoen elää kuin opettaa. Heillä on ollut  alusta saakka useita ladattavia oppaita, jotka eivät ole myyntimateriaalia, vaan mielenkiintoa herättävää pohdintaa ja koulutusmateriaalia edustamansa aiheen ympärille. Materiaalin saa käyttöön helposti jättämällä yhteystiedot. Suurin osa ladanneista jättää suostumuksen uutiskirjeisiin, joita läheteään säännöllisesti.

Ohjelmiston arkkitehtuuri teki myös vaikutuksen. Kun markkinointiautomaatio käsitteenä on niin laaja, että monissa organisaatioissa hankintaan useita toisistaan irrallaan olevia markkinoinnin sovelluksia, niin tässä tapauksessa kaikki on asiakkuudenhallintajärjestelmän sisällä. Näin pystytään hyödyntämään suoraan myyjien ja muun organisaation muokkaamia asiakastietoja ja toisaalta automaation tuottama tieto on suoraan käytettävissä.

Nyt kun takanani on toistakymmentä ClickDimensions projektia, voin todeta, että kumppanivalinta oli oikea ja samalla ilolla huomaan, että tuote on noussut selkeäksi ykköseksi MS Dynamics CRM markkinointiautomaation ratkaisuna. Olemme myös hyödyntäneet sitä oman pilvipalvelumme  Vuolas CRM:n markkinointiautomaatiomoottorina sekä tietenkin omassa markkinoinnissa. Samalla olemme kasvattaneet voimakkaasti omia osaajia automaation alueella ja markkinointiautomaatio onkin yksi nopeiten kasvava liiketoiminta-alue.

Kun hyödyntää liiketoiminnassaan omia oppeja ja työvälineitä, niin on huomattavasti uskottavampi myös asiakkaittensa kanssa. Liian usein törmää teoreetikkoihin, jotka eivät hyödynnä omia tuotteitaan ja metelmiään vaikka hyvinkin olisi mahdollista. Suosittelen lämpimästi syömään omaa koiran ruokaanne – mekin syömme!

The following two tabs change content below.
Myynti ja markkinointi sekä niihin liittyvien työvälineiden kehitys on ollut Kain intohimona ja työnä jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisin Kai edistää markkinoinnin ja myynnin siirtymistä digiaikaan.

Leave a Reply