4 Comments

  1. Hei Pekka,Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta ja linkkivinkistä. Näyttäisi tosiaan olevan merkitystä, mihin aikaan soiton tekee.Tein muutama viikko sitten empiirisen kokeen nettikyselyistä ja sain harmikseni havaita, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Lähetin erään viikon lopulla kolmelle omien sanojensa mukaan johtavalle verkkoratkaisuja toimittavalle firmalle identtiset kyselyt heidän nettisivujensa kyselylomakkeen kautta. Pyysin viestissä jokaista ottamaan yhteyttä seuraavan viikon aikana.Näistä kolmesta yrityksestä yksi otti yhteyttä pyydetyn mukaisesti. Toinen vaivautui kyselemään 2 viikkoa myöhässä, olisiko vielä tarvetta. Kolmas ei ole edelleenkään ottanut yhteyttä.Tein tästä johtopäätöksiä:1) Suomalaisilla yrityksillä menee median lietsonnasta huolimatta hyvin, lisäkauppaa ei tarvita2) Nettisivujen yhteyslomakkeet ovat täysin hyödyttömiä niitä pitäville yrityksille3) Nettisivujen yhteyslomakkeet ovat erittäin hyödyllisiä potentiaalisille asiakkaille. Niillä voi hyvin mitata yrityksien palveluhalukkuutta.

  2. Nyt löysin tuon viittauksen TNS Gallupin tekemään Time to Web Answer-mittaukseen viime maaliskuulta (jota eilen turhaan etsin):"TNS Gallupin sähköisten asiakaspalveluiden vastaamisaikamittauksessa peräti neljäsosa kaikista asiakaspalveluihin sähköpostitse tai palveluyrityksen kotisivujen kautta lähetetyistä tiedusteluista jää kokonaan vastaamatta."Otoksesi oli varsin pieni, mutta tulokset aika hyvin linjassa tuon tutkimuksen tuloksien kanssa. Paljon olisi kirveellä tekemistä, mutta ilmeisesti tänne pohjan perukoille ei todellinen kilpailu ole edelleenkään rantautunut.

  3. Nettisivujen yhteyslomakkeet ovat toisaalta mieletön mahdollisuus juuri siksi, että ne ovat niin laiminlyötyjä. Olen itse ollut muutaman kerran jo asiakkaan luona palaverissa ennen kuin kilpailijat ovat edes vastanneet. Moni asiakas reagoi positiivisesti nopeaan palveluun ja palkitsee siitä kaupalla. Toisaalta en ollenkaan ihmettelisi, vaikka moni viivyttelisi tahallaan. "Ne luulee ettei meillä ole töitä jos me ehditään vastata ihan saman tien." Asiakkaan palvelemisesta on liikkeellä yllättävän paljon harhaluuloja.

Leave a Reply