Sunnuntain 26.7. Helsingin Sanomien Sunnuntaisivujen jutta Amazon.com:in suorittamasta Orwell-kirjojen poistamisesta Kindle-lukulaitteista mainitsi myös Twitter-hakkeroinnin, jossa Twitterin luottamuksellisia dokumentteja saatiin kaapattua mm. Googlen Gmailista. Tämä juttu sai minut ajattelemaan, kuinka paljon Google itse asiassa “tietää” minusta ja yrityksestäni.
Google tietää, mitä olen hakenut webistä, mistä asioista olen kiinnostunut ja millä web-sivuilla olen käynyt 2000-luvulla. Kaikki yksityissähköpostini ovat Googlen palvelimella. Google (Desktop) tietää, mitä tietokoneeni kovalevyllä on ja myös kaikista yritykseni sähköposteista. Google tietää kuinka paljon ja ketä on käynyt yritykseni web-sivuilla (Analytics).Google Maps tietää missäpäin liikuskelen. … Olen varmasti unohtanut jotakin. Ja jopa tämä blogi on Googlen hallussa!
Kaiken tuon tiedon olen lisäksi luovuttanut Googlelle enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti. Vastineeksi olen saanut koko joukon erinomaisia ja ilmaisia web-palveluita itselleni ja bisnekselleni. Vuosien varrella Google on haukannut todella suuren osan “digitaalisesta minästäni”. Mitähän tuosta pitäisi ajatella?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Janne Kauppi
Kirjassa permission marketing oli juttua tuosta Amazonista. Siinä pureskeltiin sitä, että mikä pointti Amazonilla on niin innokkaasti välittää kirjoja pienellä katteella. Spekuloinnissa päädyttiin siihen, että kun Amazon kasvaa riittävän kovaksi ja hallitsevaksi peluriksi, he alkavat painotoiminnan. Heillä on silloin koko ketju sähköisen, automaattisen, lähes kuluvapaan markkinoinnin tavoitettavissa. Heidän robottinsa ehdottelevat kirjoja, joita samoista kirjoista sinun kanssasi tykkäävät tilailevat. Olet väistämättä koukussa.Permission marketingista tässä puhutaan siksi, että Amazon ei kuitenkaan tee mitään ilman lupaasi ja he lopettavat kaiken heti kun pyydät. Mutta et pyydä, itse asiassa pyydät heiltä lisää.Kun Amazon painaa joskus itse kirjat, heidän voittoprosenttinsa on lähes suurin kuviteltavissa oleva. Mutta sekään ei vielä tule riittämään.Maalissa ollaan vasta kun olet niin sinut Amazonin kanssa, että he tietävät milloin ja minkä kirjan he voivat painaa jä lähettää sinulle pyytämättäsi niin, että olet iloinen saadessasi sen. Eikä sinun tarvitse edes miettiä maksua, sillä Amazon otti jo senkin puolestasi luottokortiltasi.Upeaa, muuta ei voi sanoa.
Pekka Sahlsten
Aivan… ja painotoimintaahan Amazon harrastaakin jo, omakustanteille: http://www.BookSurge.com.