Joitakin päiviä sitten erään pienehkön, mutta omalla kapealla alallaan arvostetun IT-yrityksen toimitusjohtaja “vapautettiin tehtävistään” vähän yli puolen vuoden pestin jälkeen. Tässähän ei ole sinänsä mitään yllättävää.
Tämä samainen toimitusjohtaja palkattiin viime kesänä näyttävän rekrytointikampanjan tuloksena. Uuden toimitusjohtajan tavoitteeksi asetettiin yrityksen liikevaihdon kasvattaminen kannattavasti yli kuusinkertaiseksi seuraavassa neljässä vuodessa.
Mutta mitä tarkoitan tuolla stalinilaisella historiankirjoituksella? Kyseisen yrityksen uutissivulle ilmestyi alkuviikosta uutinen jälleen uuden toimitusjohtajan palkkaamisesta talon sisältä. Hyvä niin, että korvaaja löytyi näin nopeasti. Hupaisaa sen sijaan on, että samalta uutissivulta katosivat kaikki maininnat viime kesäisestä toimitusjohtajan rekrytoinnista.
Ulkopuolelta katsottuna vaikuttaa siltä, että nyt entisellä toimitusjohtajalla on mennyt sukset todella pahasti ristiin yrityksen omistajien kanssa. Tuollainen tiedotustoiminta on sanalla sanoen varsin lapsellista. Kyllähän IT-alan miehet hyvin tietävät, että totuus on jo pysyvästi tallentunut internetin syövereihin.
Mitä yrityksen tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä, kun maito on jo maassa? Vahingon rajoittamiseksi yrityksen omistajien tulisi mielestäni selvittää asia yrityksen blogissa ja kertoa avoimesti, mitä tuli tehtyä. Mitä kauemmin asian päällä nimittäin istutaan, sitä’ vaikeampi virhettä on myöntää.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011