Monille asiakkaille yritystäsi ei ole olemassa, jos se ei löydy Googlen etusivulta hänen hakiessaan tietoa ostoprosessin avuksi. Silti luvattoman monen yrityksen löydettävyys hakukoneissa on yksinkertaisesti surkea. Hyvin monet uudetkin sivut on pystytetty täysin ottamatta huomioon löydettävyyttä. Ja jos näillä sivuilla on blogi, sitä ei ole päivitetty tällä vuosikymmenellä.
Jopa monet suomalaiset SaaS (Software-as-a-Service) –yritykset joiden jakelu tapahtuu täysin verkossa, syyllistyvät huonoon verkkolöydettävyyteen.
Tällä hetkellä on suomalaisen yrityksen, joka kiinnittää edes jonkin verran huomiota löydettävyyteen, melko helppo saada sivustonsa Googlen etusivulle. Tekemällä perustoimenpiteet sivuston löydettävyyden eteen sekä varsinkin hyödyntämällä sosiaalisen median palveluita ja mahdollisuuksia taataan yrityksesi sivustojen löydettävyys. Sosiaalisen median palvelut ovatkin löydettävyyden “oikotie onneen” ja niistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
Työ löydettävyyden parantamiseen kannattaa aloittaa heti, ennen kuin kilpailijasi huomaavat tehdä asialle jotakin. Asiakkaita kiinnostavaa sisältöä, joka on löydettävyyden kulmakivi, kannattaa alkaa tuottamaan saman tien. Sillä kaikki asiakkaita houkutteleva materiaali, jota verkkoon tuotat, kasvattaa etumatkaasi markkinoinnissa kilpailijoihin, jotka vielä nukkuvat.
Kuva: Scott Beale (Laughing Squid)
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Jesse
Olen samaan mieltä, että hakukoneoptimointi, sosiaalisen median optimointi ja analytiikka näyttelevät merkittävää roolia nykyisin verkkomarkkinoinnin areenalla. Tämä tulisi mielestäni ottaa huomioon jo tuotteen, palvelun ja jopa yrityksen nimeä valittaessa. Etenkin silloin, jos tähtäimessä on kansainväliset markkinat. Yksinkertaisesti avainsanojen googlaaminen auttaa näkemään miten vaikeaa sanan "valtaaminen" itselleen on.
Pekka Sahlsten
Jesse, kiitos hyvästä kommentisra. Tuotteen, palvelun ja yrityksen nimeämisessä tulee tosiaan ottaa huomioon verkkonäkyvyys. Mutta toisaalta, ei kai esim. yrityksen kotisivujen osoitteen tarvitse olla sama kuin yrityksen nimi? Olennaistahan hakuoptoimoinnin kannalta on valita kotisivun osoitteeksi sellainen nimi, joka auttaa sitä löytymään.Mutta, loppujen lopuksi ei kuitenkaan kaikesta optimoinnista, analysoinnista jä löydettääyydestäkään ole mitään hyötyä, jos sisältö on surkeaa.
Tommi Järvinen
Hyvä kommentti Pekka. Sisältö on oltava kunnossa, ja liiketoiminnan on näytettävä elävältä myös verkossa. Elossaolon huomaa pulssista. Verkossa pulssi on twittauksia, kommentteja, blogipäivityksiä yms. 2010-luvun verkkonäkyvyyteen tarvitaan mielestäni yksilöitä, jotka heittäytyvät peliin omalla nimellään ja naamallaan. Tämä ei onnistu pakottamalla, vaan työyhteisöstä, tekemisestä ja tuotteista täytyy olla aidosti ylpeä, jolloin verkkossa toimimisesta tulee luonnollinen osa markkinoilla oloa. Ennen oli vuoropuhelu vain myyntiputkessa olevien asiakkaiden kanssa, nyt vuoropuhelua täytyy käydä avoimesti kohderyhmän kanssa.
Pekka Sahlsten
Tommi, olet oikeassa! Jos yrityksellä on vain staattiset kotisivut, mistä ylipäänsä tietää, että yrityksellä on toimintaa? Verkossa on paljon monta vuotta sitten unohtuneita sivustoja.Oma yritykseni ei kylläkään juuri nyt ole paras esimerkki… lupaan parantaa tapani – pian.
Jyri
Pekka.. Sivustosi aiheet on mukavaa luettavaa ja samalla hyödyllistä..Eli tämä sivustosi on hyvä esimerkki, siis positiivisesti!
Pekka Sahlsten
Jyri, kiitos ja kumarrus!Yritetään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää 😉